16.02.2005

Rusza franczyza Shella

Franchising podbija rynek paliw. Obecnie działa ponad 330 stacji tego typu, a w tym roku ta liczba powinna zostać przynajmniej podwojona - szacują eksperci.

Koncerny paliwowe coraz bardziej interesują się franczyzą. W branży paliw działa na razie pięć systemów franczyzowych, co stanowi 3 proc. systemów tego typu w Polsce. Do tej pory franchising w tej branży nie rozwijał się zbyt prężnie. Na 2005 rok koncerny planują jednak prawdziwą ofensywę - zarówno dotychczasowi uczesticy, jak i zupełnie nowy gracz - Shell, który dotąd koncentrował się na stacjach własnych.

Inwestycje franczyzobiorców w 2004 r. wyniosły ogółem ok. 4,5 mld zł, z tego spora część przypadła na stacje paliw, które - choć przybyło ich niewiele ponad 60 - wymagały największych nakładów.

Właśnie koszt inwestycji jest barierą dla franczyzy.
- Rzadko kogo stać na inwestycję rzędu kilkuset tysięcy bez zaciągnięcia kredytu, a banki nie mają żadnej specjalnej oferty dla firm franczyzowych, choć na zachodzie jest to standard - tłumaczy Michał Wiśniewski, dyrektor ds. analiz w spółce PROFIT system. Inwestycja we franczyzową stację to 5-5 mln zł, licząc zakup gruntu, wybudowanie budynków i zakup niezbędnych urządzeń.

Więcej: "Stacje Paliw", luty, 2005 r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0