Hamburgery do retuszu
Podróżujący po Polsce miłośnicy barów McDonald´s mają trudne dni. Na drzwiach kolejnych fast foodów, od tego na rynku we Wrocławiu po ten w Gdańsku Oliwie, pojawiają się tabliczki: "Zamknięte z powodu remontu". Rewolucja w sieci McDonald´s dotarła do Polski. Koniec ze standaryzacją, odtąd McDonald´s w każdym kraju może mieć inny wystrój, inne menu i indywidualny sposób obsługi klienta. Ta zmiana się w firmie opłaca, bo po spadku dynamiki rozwoju, spowodowanej wewnątrzkorporacyjną inercją i brakiem nowych pomysłów, o McDonaldzie znowu się mówi w pozytywnym kontekście.
- Okazało się, że uniwersalna kiedyś formuła fast foodu zużyła się - uważa Krzysztof Poznański, dyrektor generalny konkurencyjnej sieci restauracji Pizza Marzano.
Zmiana wizualizacji
McDonald´s odchodzi więc od modelu fast food w stronę czegoś, co jest o stopień wyżej w restauracyjnym światku i nazywa się casual dinning. Taki model realizuje właśnie Pizza Marzano, która dzięki kelnerom i nastrojowym wnętrzom nie jest tylko barem, gdzie zaspokaja się głód. McDonald´s nie zamierza konkurować z droższymi lokalami z obsługą kelnerską. To nadal ma być restauracja szybkiej obsługi, gdzie można zjeść lunch w 15 minut. Ale robi krok w kierunku casual dinning. Najostrzej widać to na przykładzie samych budynków. Na miejscu po identycznych domkach z charakterystycznym czerwonym dachem stają nowoczesne budynki o niestandardowej architekturze. Tandetne plastiki wypierają wysokiej jakości naturalne materiały: drewno, stal, szkło.
Pięć restauracji już przebudowanych
W Europie tzw. remodelingowi poddano już kilkaset lokali, a w 2005 r. ma być odmienione 600-800 kolejnych. W Polsce przebudowano pięć: w Jankach, Gdańsku Oliwie, Wilanowie, na wrocławskim rynku i w Częstochowie. Są dwa sposoby zmian: obejmujące tylko wnętrza, jak w Wilanowie i Wrocławiu, gdzie konserwatorzy zabytków nie zgadzają się na zmiany wyglądu budynków, albo wszystko od fundamentów w górę. Koszt dużego remontu to ok. 2 mnl zł, samych wnętrz - 500 tys. złotych. Prawie cały budżet inwestycyjny McDonalda idzie na ten cel. Stąd tak mało nowych otwarć, w roku 2004 były tylko dwa (Arkadia w Warszawie i we Wrocławiu przy dworcu PKP).
Na remodeling czeka kolejne 10 restauracji, także te znajdujące się w prestiżowych lokalizacjach, jak na przykład warszawski Sezam. Nowy Sezam będzie kosztował przeszło 3 mln zł, tyle ile budowa dużej restauracji. Tutaj prawdopodobnie pojawi się pierwsza w Polsce kawiarnia McDonald´s - McCofie, znana już np. w Budapeszcie.
Jajecznica w McDonald´s
Szef polskiego McDonalda Dragos Pavicevic zapowiada, że rewolucyjne zmiany w menu dopiero nadchodzą. W jego restauracjach proponowane będą różne posiłki, dostosowane do pory dnia. McDonald´s będzie już wkrótce do godziny 11 całkiem innym lokalem. Jeszcze w tym roku pojawią się śniadania, jajecznice i ciastka typu mufin. Przykłady z innych rynków podpowiadają, że można spodziewać się też zup.
Więcej: Jakub Stępień, "Forbes", maj, 2005 r.PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Palarnia Zdrowych Kaw oraz linia kosmetyków i peelingów kofeinowych dr Martyny Buchalskiej to nowość w salonach Orient Massage i Thai Organic.
Ukrainoczka dobrze wpisała się w zapotrzebowanie rynku, proponując produkty, które trafiają w gusta obywateli Ukrainy. Jak otworzyć biznes pod jej szyldem?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.