02.06.2005

Liczy się wiara, praca i... kapitał

Franczyzodawca oferuje pomysł, koncepcję i strategię działania. Z gotowych rozwiązań trzeba jednak umieć korzystać.

Wiele osób staje przed dylematem, jak zagospodarować zgromadzone oszczędności. Zainwestować we własny biznes? Ale jaki? Inwestując w placówkę sieci franczyzowej ryzykuje się stosunkowo niewiele. Ta forma działalności eliminuje problemy związane z opracowaniem własnej koncepcji – podsuwa gotowe i sprawdzone rozwiązania. Ale zarówno dawcy, jak i biorcy licencji podkreślają, że sam zakup recepty na sukces nie wystarczy. Konieczne jest właściwe podejście do podjętych zobowiązań.

Powodzenie

Biznes według cudzego przepisu staje się coraz bardziej popularny. W ubiegłym roku przybyło 39 nowych sieci franczyzowych. Obecnie w Polsce działa 210 firm, które rozwijają się poprzez przekazanie swojego logo i know-how prywatnym przedsiębiorcom.

- Zainteresowanie działalnością w formie franczyzy będzie dalej rosnąć, bowiem coraz trudniej zaistnieć i przetrwać na rynku przedsiębiorstwom nie działającym w żadnej większej strukturze – powiedział Pulsowi Biznesu Wiesław Flis, dyrektor generalny sieci salonów fryzjerskich i kosmetycznych Jacques Dessange.

Sieci franczyzowe działają w każdym sektorze gospodarki – w handlu, usługach i produkcji. Najwięcej franczyzobiorców mają te, związane z artykułami spożywczymi – i takich przybywa najwięcej – w porównaniu z rokiem 2003 zanotowano przyrost o 22,3 proc.

Korzyści

Niewątpliwą zaletą franczyzy jest połączenie stabilizacji, wynikającej z przynależności do dużego systemu, z możliwością pracy na własny rachunek.

- Przystąpienie do sieci oszczędza też przedsiębiorcy kosztów i czynności, które wiążą się z rozpoczęciem prowadzenia nowej, nie znanej firmy. Do najistotniejszych należą: stworzenie koncepcji działania, rozpropagowanie opracowanego produktu czy usługi oraz wypracowanie renomy firmy – powiedział Pulsowi Biznesu Wiesław Flis.

Wartości tych nie dostaje się jednak za darmo. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na działalność pod marką franczyzową i według jej zasad, mogą wybierać spośród ponad 200 ofert o rozpiętości inwestycji od kilku tysięcy do kilku milionów złotych. Najwięcej kosztuje uruchomienie stacji benzynowej w barwach dużego koncernu – około 1 mln EUR.

Warto też pamiętać ze nowa jednostka nie zacznie od poczatku przynosić planowanych zysków. Przez pierwsze 2 – 3 miesiące działalność może być nawet deficytowa.

Niuanse

Osoby, przekonane o tym, że franczyza jest dla nich najlepszym rozwiązaniem, powinny bardzo ostrożnie podejść do wyboru sieci, w którą chcą zainwestować.

Podejmując umowę franczyzową kontrahent franczyzodawcy otrzymuje nie tylko gotowy biznes, ale podejmuje zobowiązania co do ustalonych płatności.

System polega na sprzedawaniu sprawdzonego pomysłu na biznes, ale i wspólnym rozwoju z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia franczyzobiorców.

Więcej: Anna Leder, Puls Biznesu, 1 czerwca 2005

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0