12.07.2005

Czy warto wstawić w swoim sklepie czytnik kart?

Ile kosztuje wynajęcie terminalu do obsługi kart kredytowych? Jakie opłaty ponosimy z tytułu transakcji?

Płatność kartą w punkcie usługowym jest możliwa dzięki zainstalowaniu tzw. terminalu POS.
Upraszczając, są dwa rodzaje terminali:

  • stacjonarne, innymi słowy obsługiwane przez standardowy kabel telefoniczny;
  • mobilne - można je przenosić, bo nie mają kabli. Ten drugi rodzaj przydaje się, szczególnie w restauracjach i firmach kurierskich.

Dlaczego warto zainstalować terminal

Powodów jest kilka. Po pierwsze, w kraju jest już w użyciu ponad 17 mln kart. Po drugie, z przeprowadzonych przez firmę MasterCard badań wynika, że połowa rodzimych handlowców zauważyła po zainstalowaniu terminalu zwiększenie liczby obsługiwanych klientów, co trzeci zaś - większą wartość pojedynczej transakcji.

A dlaczego lepiej się zastanowić

Bo obsługa kosztuje. Opłaty za korzystanie z terminali składają się z dwóch części.

  1. Miesięczny koszt dzierżawy terminalu.
    Za stacjonarny terminal płaci się 30-50 zł, a przenośny ok. 70 zł. Do tego dochodzi opłata za połączenie z firmą instalująca terminal, czyli tzw. centrum autoryzacyjnym.
  2. Prowizje od każdej transakcji
    Sięgają od 1,9 do 4 proc.

Komu się więc opłaca

Z terminali opłaca się korzystać przede wszystkim tym firmom, które mają dużą marżę na sprzedaży. Taką osiągają zazwyczaj sklepy bądź punkty usługowe, które sprzedają rzeczy o większej wartości bądź w większej ilości.

Część przedsiębiorców zabezpiecza się przed wysokimi marżami, wprowadzając tzw. minimalną wysokość transakcji. Innymi słowy, karty akceptowane są od pewnej kwoty sprzedaży, np. w sklepie spożywczym powyżej 10 zł, a u fryzjera powyżej 50 zł.

Jak założyć terminal

Instalowanie terminalu zazwyczaj wygląda tak: potencjalny klient dzwoni do call center firmy rozliczającej i mówi, że chce takie urządzenie zainstalować. Ta wyznacza swego przedstawiciela handlowego, który kontaktuje się z przedsiębiorcą. Później obie strony podpisują umowę. Umowa podpisywana jest zazwyczaj na czas nieokreślony i każda ze stron może ją rozwiązać z miesięcznym okresem wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca.

Więcej: Piotr Miączyński, "Mój Biznes" dodatek do "Gazety Wyborczej", 12 lipca, 2005 r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0