11.08.2005

Konsolidacja musi ruszyć

Eksperci są zgodni. Jeśli amerykański gigant handlowy wejdzie do Polski, konsolidacja sektora ruszy z kopyta. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Wal-Mart zlecił już zakrojone na szeroką skalę badania polskiego rynku.

Zdaniem analityków, na polskim rynku rozegra się wkrótce walka o pozycję lidera. W grze zostanie tylko kilku najsilniejszych graczy. Raport brytyjskiej firmy badawczej IGD Services, dotyczący perspektyw branży handlowej w Europie, sporo miejsca poświęca Polsce.
Jego autorzy podkreślają, że nasz kraj jest największym rynkiem handlowym w Europie Środkowej i zarazem jednym z najsłabiej skonsolidowanych na całym kontynencie.

Za dużo sieci

„W Polsce nie ma jeszcze zdecydowanego lidera w sektorze handlu. Można się więc spodziewać silnej rywalizacji między największymi sieciami oraz przyspieszenia procesów konsolidacyjnych” — czytamy w raporcie IGD.
Podobnego zdania są polscy eksperci.
Polska jest ewenementem w skali europejskiej. Na naszym rynku handlowym działa ponad 20 ogólnopolskich sieci detalicznych. Tymczasem w opinii analityków jest na nim miejsce dla 4-6 takich graczy — powiedział gazecie "Puls Biznesu" Andrzej Faliński, sekretarz generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Lęk przed dyskontem

Jest jeszcze jeden sposób na przyśpieszenie przejęć. — Wystarczy, że jeden lub dwóch graczy zacznie prowadzić bardziej agresywną politykę cenową, żeby zmusić otoczenie do dalszej konsolidacji — uważa Andrzej Faliński.
Wyraża przy tym nadzieję, że polskiego rynku nie zdominują sieci dyskontowe, jak to się dzieje w Niemczech, bo presja na ceny będzie tak silna, że może zaszkodzić rozwojowi całego rynku, zarówno innych sieci, jak i dostawców.

Więcej: Wiktor Szczepaniak, "Puls biznesu", 11 sierpnia 2005 r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0