15.11.2005

Ucieczka przed konkurencją

Giełdowe sieci odzieżowe i obuwnicze spieszą się z rozwojem firmowych sklepów za granicą. Krajowych klientów chcą zdobywać nowymi markami.

W kraju Artman sprzedaje swoje kolekcje w 13 franczyzowych sklepach za granicą, do końca roku chce zwiększyć ich liczbę do 18. Plany przyspieszenia zagranicznego rozwoju ma też obuwnicza CCC. Zachęcona powodzeniem swych sklepów w Czechach, chce od 2006 r. rozbudowywać sieć handlową w Rosji.
Giełdowa LPP, właściciel odzieżowych sieci Reserved i Cropp, na koniec września miała 40 sklepów w krajach naszego regionu. Planuje wzrost łącznej powierzchni handlowej swych sklepów za granicą do końca przyszłego roku do 46,2 tys. mkw., a więc prawie trzykrotny w porównaniu z końcem 2004.

Poszukać wyższych marż

Dariusz Pachla, wiceprezes LPP, ocenia, że konkurencja w sąsiednich krajach, zwłaszcza w Rosji czy na Ukrainie, wciąż jest dużo mniejsza niż w Polsce, co pozwala osiągąć znacznie wyższe marże na sprzedaży. Rosja jest teraz głównym celem zagranicznej ekspansji spółki. LPP ma tam 2 sklepy, do końca roku chce otworzyć 8 kolejnych.

Znaleźć nowe nisze

Tegoroczny wzrost obrotów sieci Reserved i Cropp w Polsce to w dużej mierze efekt rozwoju nowych sklepów. Na koniec września w Polsce było 85 salonów Reserved i 54 Croppa. O ile rozwijana od wiosny 2004 sieć Croppa ma jeszcze sporo miejsca na dalszą ekspansję, o tyle LPP zamierza w przyszłym roku zakończyć rozwój polskiej sieci Reserved.

Wzrost udziału w rynku poprzez dwie nowe marki i nowe sieci sklepów obuwniczych zapowiada CCC. Jedna z sieci (z czasem 100 sklepów) będzie sprzedawać buty produkowane w polskiej fabryce spółki. W drugiej, mniejszej, CCC będzie oferować pod nową marką droższe obuwie produkowane we Włoszech. O nowej marce myśli też Artman, choć, jak zastrzega dyr. Koterwa, nie są to jeszcze plany na 2006 r.

Więcej: Anita Błaszczak, Anna Sielanko Rzeczpospolita, 15 listopada 2005 r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0