22.11.2005

Od bielizny po wyroby skórzane

Franchising to oferta dla małych przedsiębiorców, którzy mają niewielki kapitał i chcą prowadzić w miarę bezpiecznie np. sklep z ubraniami. Mają w czym wybierać – w kraju działa 40 systemów franczyzowych w branży odzieżowej.

Franczyzodawca oferuje biorcy markę firmy i metody prowadzenia przedsiębiorstwa. Nowa firma jest samodzielnym przedsiębiorstwem działającym w ramach sieci. Musi jednak przestrzegać norm ustalonych przez twórcę danego systemu franczyzowego – dawcę licencji franczyzowej. Prawa i obowiązki obu stron powinny być jasno i precyzyjnie zawarte w umowie franczyzowej.

Sklepy z damską bielizną

Jedną z firm działających w systemie franczyzowym jest sieć sklepów z elegancką bielizną damską pod marką Szame. System ten bazuje na 15-letnim doświadczeniu. Posiada 7 salonów sprzedaży. Koszty pierwszego zatowarowania sklepu dla franczyzobiorcy wynoszą od 25 tys. do 40 tys. zł, w zależności od wielkości sklepu.

Dziewiarstwo może się opłacać

Od kilku lat swoją sieć franczyzową rozwija polska firma Sun of Gaba działająca w branży ubrań dziewiarskich. Obecnie posiada już 12 franczyzobiorców. W swojej polityce działania podchodzi bardzo elastycznie do swoich biorców licencji. Nie pobiera opłat licencyjnych.

Na inwestycje w tym systemie potrzeba od 32 do 35 tys. zł. W tej sumie mieści się towar i zakup mebli, których cenę firma ma wynegocjowaną z producentem. Wystrój salonu w zasadzie jest organizowany według wskazówek Sun of Gaba. Nie ma opłat licencyjnych. W Sun of Gaba do wielu rzeczy podchodzi się elastycznie. Nie ma sztywnych wymagań np. co do wielkości sklepu. Często zdarza się, że ktoś ma sklep 100- lub 120-metrowy, ale tylko jedną trzecią z niego przeznacza na produkty tej marki. Firma się na to zgadza. Może też być stoisko lub dział w większym sklepie, np. odzieżowym, gdzie są sprzedawane i inne marki. Doradza nawet, jakie inne marki należy do sklepu wprowadzić.

Ekskluzywne skóry

Franczyzobiorców poszukuje na polskim rynku nadal system franczyzowy DSD Polska, handlujący ekskluzywnymi wyrobami skórzanymi i tekstyliami dla kobiet i mężczyzn pod marką DERRI. Sklepy są raczej lokalizowane w atrakcyjnych miejscach handlowych, gdzie jest w miarę duży przepływ klientów. Do nich franczyzodawca zalicza tzw. ulice handlowe i galerie handlowe. Maksymalna suma inwestycji mieści się w granicach od 900 do 1100 zł na jeden mkw. powierzchni sklepu. Nakłady inwestycyjne w dużej mierze zależą od stanu lokalu i koniecznych nakładów na remont. Wymagane jest, by biorca posiadał lokal o powierzchni co najmniej około 60 mkw.

Wyposażenie sklepu i wizualizacja powinna być zorganizowana zgodnie z wymogami sieci. Wymagane jest też niekiedy zabezpieczenie w postaci gwarancji bankowej.

W ramach tzw. pakietu franczyzowego i umowy franczyzowej, firma DSD pomaga w znalezieniu lokalu, projektuje adaptację lokalu. Aranżuje wnętrza i wystawy salonu. Oferowane są także szkolenia dla franczyzobiorców. W wielu przypadkach franczyzodawca partycypuje w kosztach wyposażenia sklepu. Wspiera franczyzobirocę marketingowo – prowadząc kampanie reklamowe.

Sieć Gwoździeja

W kraju działa pierwsza w sieci franczyzowej ogólnopolska sieć sklepów z zachodnią odzieżą używaną. Jest to Sieć Handlowa Gwoździej. Posiada ona 15 własnych i 15 działających w sieci franczyzowej sklepów. Sieć charakteryzuje się raczej niskimi kosztami otwarcia i organizacji sklepu. Opłata wstępna wynosi 2 tys. zł. Natomiast nakłady na zorganizowanie sklepu wynoszą od 7 do 20 tys. zł.

Więcej: Andrzej Okrasiński, "Gazeta Prawna", 22 listopada 2005r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0