Oszczędzamy na ubraniach i butach

Poniedziałek
28.11.2005
Polacy znajdują się na szarym końcu w Unii Europejskiej pod względem wydatków na odzież i obuwie. Nie skąpimy natomiast na żywność i napoje bezalkoholowe oraz mieszkania, media i paliwa.
 

W całej Unii średnio jedną piątą wydatków w gospodarstwach domowych przeznacza się na mieszkania, opłaty za wodę, elektryczność, gaz i inne paliwa. Na utrzymanie domu najwięcej wydają Szwedzi (ponad 29 proc.) i Duńczycy (prawie 28 proc.), najmniej na ten cel kierują mieszkańcy krajów basenu Morza Śródziemnego – Malty (9,0 proc.) i Portugalii (10,6 proc.). Koszty są także niskie w ciepłej Hiszpanii, nieco ponad 14 proc. Polska należy do państw zawyżających średnią w UE, gdyż w naszym kraju na funkcjonowanie domowego gniazda (razem z wydatkami na paliwa) trzeba przeznaczyć jedną czwartą całego budżetu (24,8 proc.).

Jak wynika z danych zawartych w roczniku statystycznym Eurostatu za 2005 rok, wydatki Polaków na żywność i napoje bezalkoholowe znacznie przewyższają przeciętną w UE. Ich udział w budżetach domowych sięga 19,4 proc., podczas w całym ugrupowaniu wynosi średnio 13 proc. Nasi najbliżsi sąsiedzi są jednak pod tym względem bardziej rozrzutni. Prym wiodą Litwini (28,0 proc.) i Łotysze (ponad 24 proc.), więcej na żywność muszą także wydać Słowacy (przeszło 21 proc.). Zdecydowanie niski udział żywności we wszystkich wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych występuje w krajach bogatych, takich jak Wielka Brytania, Irlandia i Luksemburg (wszędzie poniżej 10 proc.).

Spore zróżnicowanie między krajami Unii ma miejsce także w przypadku odzieży i obuwia. Tutaj Polska ze wskaźnikiem 4,4 proc. zajmuje trzecią pozycję od końca po Słowacji (3,7 proc.) i Węgrzech (4,2 proc.), podczas gdy szczególnie hojni są Grecy (10,1 proc.) i Włosi (9,0 proc.).

Więcej: Tadeusz Barzdo, "Gazeta Prawna", 28 listopada 2005r.
Gazeta Prawna

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Firma z napędem elektrycznym /14.06.2018

O planach rozwoju sieci salonów sprzedaży jednośladów elektrycznych i hybrydowych opowiada Jakub Czarny, prezes Scoopper.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.