20.02.2006

Inwestują w firmę i w siebie

Polski przedsiębiorca zakłada biznes po trzydziestce, kupuje wódkę oraz wino i wygrzewa się w saunie.

Firma Acxiom Polska sprawdziła w kim drzemie największa przedsiębiorczość. Z przygotowanej przez firmę badawczą analizy profili osób prowadzących własną firmę wynika, że własny biznes najczęściej otwierają osoby będące już po 30-tce. Co więcej, wraz z wiekiem (aż do 59 lat) odsetek przedsiębiorców rośnie. Łącznie w przedziale wiekowym od 30 do 59 lat znajduje się ponad 74% właścicieli prywatnych firm.

Mężczyźni – trochę bardziej przedsiębiorczy

Na przejście „na swoje” częściej decydują się mężczyźni (57%), osoby z wykształceniem średnim i wyższym (89%), zamieszkali w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy (44%). Warto jednocześnie zauważyć, że spora liczba właścicieli prywatnych biznesów (prawie jedna trzecia) zamieszkuje w miejscowościach, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. osób. W przeważającej większości prowadzone interesy to niewielkie, kilkuosobowe przedsięwzięcia. 64% badanych właścicieli firm zadeklarowało jednoosobową działalność, a 26% z nich zatrudnia nie więcej niż 5 pracowników.

Przywileje biznesmena

Nie dziwi fakt, że biznesmenom powodzi się lepiej niż przeciętnemu Polakowi – dochód netto gospodarstwa domowego jednej trzeciej z nich jest wyższy niż 3 tys. zł. Dużo częściej i do bardziej egzotycznych miejsc podróżują – tylko 19% z nich spędza urlop w domu. Zwykle korzystają z prywatnej opieki medycznej, choć większość z nich, bo aż 67% stara się to robić sporadycznie. A na tygodniowe wydatki na zakupy, 46% badanych przedsiębiorców przeznacza więcej niż 200 zł. Zakupy robią w sklepach, które przede wszystkim znajdują się blisko ich miejsca zamieszkania, oferują szeroki asortyment i są otwarte w dogodnych godzinach.

Odrobina przyjemności...

Polscy przedsiębiorcy chętnie wypróbowują różne nowinki pojawiające się na sklepowych półkach, a jeśli chodzi o alkohole – kupują ochoczo niemalże wszystkie gatunki, choć najczęściej jest to wódka (Bols, Finlandia, Smirnoff) oraz wino. Niemal wszyscy (85%) korzystają z internetu – najczęściej w domu (poprzez stałe łącze) oraz w siedzibie firmy. Używają sieci przede wszystkim do celów związanych z wykonywaną pracą (55%), obsługą poczty e-mail (52%), przeglądaniem aktualnych wiadomości (50%) oraz edukacji (45%).

Interesują się sportem i dbają o piękny wygląd – jedna czwarta odwiedza gabinety kosmetyczne i solaria, a ponad 14% przedsiębiorców ćwiczy w salonach fitness lub na siłowniach oraz wygrzewa się w saunach.

Dane pochodzą z najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.