Czwartek
23.02.2006
Sieciowe kawiarnie podbijają Polskę. Lokują się w śródmieściach dużych miast. Bez nich nie obejdzie się już żadne nowe centrum handlowe.
 

W Polsce jest ponad 100 kawiarni sieciowych - wynika z opracowania Agencji Dziennikarskiej Raport. Obok tradycyjnych sieci jak Coffeeheaven, Pożegnanie z Afryką, Daily Cafe, Mercer's Gourment Coffee, Coffee Time - powstają też kawiarnie promujące marki największych producentów kawy, jak Tchibo, Nescafe czy Segafredo. Wielu spodziewa się rychłego wejścia do Polski dużych zagranicznych sieci, jak amerykański Starbucks (prawie 11 tysięcy kawiarni na świecie) czy brytyjskiej Cafe Nero.
- Z czasem na rynku pozostanie kilka dużych sieci, działających głównie w centrach handlowych - powiedział "Rzeczpospolitej" Wojciech Kamiński z Tchibo. Według niego roczne obroty rynku kawiarni sieciowych w Polsce szacowane są na 500 - 700 mln złotych.

Starbucks w Polsce

Konkurenci największej z kawowych sieci Coffeeheaven uważają, że firma ta rozwijana jest w Polsce pod przejęcie przez Starbucks. Amerykański gigant ogłosił, że zamierza w tym roku otworzyć na świecie 1800 nowych kawiarni.

- Coffeeheaven nigdy nie była rozwijana pod przejęcie przez kogokolwiek - zaprzecza Richard Worthington, prezes Coffeeheaven Internatinal. - Jesteśmy niezależną spółka publiczną i taką chcemy pozostać. W Wielkiej Brytanii jest kilka dużych sieci barów kawowych i nie widzę powodu, dlaczego nie miałoby być tak również w Europie Środkowej.

Jego zdaniem jest mało prawdopodobne, by jakiś właściciel barów kawowych był zainteresowany przejęciem Coffeeheaven. Podkreśla, że jeżeli duża sieć miałaby kupować Coffeeheaven, to pierwsza rzecz, jaką zrobiliby jej właściciele, to zmiana nazwy na własną.
- Wartość rynkowa naszej firmy to prawie 21 mln funtów i w dużej mierze wynika ona z wartości marki. Dlaczego inna sieć miałaby płacić taki ogromny bonus? To byłoby nierentowne - argumentuje Worthington.

Jakie plany ma Starbucks?
- Nadal jesteśmy na etapie badania rynku. Nie mamy planów wejścia do Polski w najbliższym czasie - powiedział "Rzeczpospolitej" T. May Kulthol, rzecznik Starbucks. Wyjaśnia, że faza badania rynku może trwać długo. Firma ze Seattle najpierw starannie szuka właściwego lokalnego partnera, który pomoże jej rozwinąć jej markę.

Będziemy gonili Zachód

Do niedawna największym konkurentem Coffeeheaven w Polsce była sieć Tchibo, z 18 kawiarniami. W ubiegłym roku Tchibo rozpoczęło nowy rodzaj działalności. W części kawiarni, na razie trzech, niemiecki koncern nie tylko oferuje swoją kawę, ale sprzedaje własne tematyczne kolekcje, np. ubrania i sprzęt do sportów zimowych, artykuły do dekoracji wnętrz, akcesoria kuchenne. Jeżeli nowa koncepcja sieci Tchibo spodoba się Polakom, firma zapowiada otwieranie kolejnych takich punktów.

Więcej: Aleksandra Biały, Rzeczpospolita, 23 lutego 2006 r.


Rzeczpospolita