Inwazja kawowych sieci
W Polsce jest ponad 100 kawiarni sieciowych - wynika z opracowania Agencji Dziennikarskiej Raport. Obok tradycyjnych sieci jak Coffeeheaven, Pożegnanie z Afryką, Daily Cafe, Mercer's Gourment Coffee, Coffee Time - powstają też kawiarnie promujące marki największych producentów kawy, jak Tchibo, Nescafe czy Segafredo. Wielu spodziewa się rychłego wejścia do Polski dużych zagranicznych sieci, jak amerykański Starbucks (prawie 11 tysięcy kawiarni na świecie) czy brytyjskiej Cafe Nero.
- Z czasem na rynku pozostanie kilka dużych sieci, działających głównie w centrach handlowych - powiedział "Rzeczpospolitej" Wojciech Kamiński z Tchibo. Według niego roczne obroty rynku kawiarni sieciowych w Polsce szacowane są na 500 - 700 mln złotych.
Starbucks w Polsce
Konkurenci największej z kawowych sieci Coffeeheaven uważają, że firma ta rozwijana jest w Polsce pod przejęcie przez Starbucks. Amerykański gigant ogłosił, że zamierza w tym roku otworzyć na świecie 1800 nowych kawiarni.
- Coffeeheaven nigdy nie była rozwijana pod przejęcie przez kogokolwiek - zaprzecza Richard Worthington, prezes Coffeeheaven Internatinal. - Jesteśmy niezależną spółka publiczną i taką chcemy pozostać. W Wielkiej Brytanii jest kilka dużych sieci barów kawowych i nie widzę powodu, dlaczego nie miałoby być tak również w Europie Środkowej.
Jego zdaniem jest mało prawdopodobne, by jakiś właściciel barów kawowych był zainteresowany przejęciem Coffeeheaven. Podkreśla, że jeżeli duża sieć miałaby kupować Coffeeheaven, to pierwsza rzecz, jaką zrobiliby jej właściciele, to zmiana nazwy na własną.
- Wartość rynkowa naszej firmy to prawie 21 mln funtów i w dużej mierze wynika ona z wartości marki. Dlaczego inna sieć miałaby płacić taki ogromny bonus? To byłoby nierentowne - argumentuje Worthington.
Jakie plany ma Starbucks?
- Nadal jesteśmy na etapie badania rynku. Nie mamy planów wejścia do Polski w najbliższym czasie - powiedział "Rzeczpospolitej" T. May Kulthol, rzecznik Starbucks. Wyjaśnia, że faza badania rynku może trwać długo. Firma ze Seattle najpierw starannie szuka właściwego lokalnego partnera, który pomoże jej rozwinąć jej markę.
Będziemy gonili Zachód
Do niedawna największym konkurentem Coffeeheaven w Polsce była sieć Tchibo, z 18 kawiarniami. W ubiegłym roku Tchibo rozpoczęło nowy rodzaj działalności. W części kawiarni, na razie trzech, niemiecki koncern nie tylko oferuje swoją kawę, ale sprzedaje własne tematyczne kolekcje, np. ubrania i sprzęt do sportów zimowych, artykuły do dekoracji wnętrz, akcesoria kuchenne. Jeżeli nowa koncepcja sieci Tchibo spodoba się Polakom, firma zapowiada otwieranie kolejnych takich punktów.
Więcej: Aleksandra Biały, Rzeczpospolita, 23 lutego 2006 r.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Szwedzka marka Taco Bar chce wejść na polski rynek. Jakie warunki współpracy proponuje?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali