13.04.2006

Zakupy zaczynają się po trzydziestce

Konsumenci w wieku 30-49 lat uważani są za najbardziej atrakcyjnych klientów, posiadających najgrubsze portfele i skłonnych do ich opróżniania. Firma badawcza Acxiom Polska sprawdziła, jakimi konsumentami są osoby w tym wieku, gdzie kupują i na co wydają pieniądze.

Co czwarta osoba w wieku 30-39 lat oraz 23 proc. osób w wieku 40-49 lat zarabia powyżej 2,2 tys. zł miesięcznie. W tych grupach wiekowych znajdziemy też największy odsetek osób zajmujących stanowiska kierownicze i dyrektorskie czy też prowadzących własne biznesy (odpowiednio 11% i 9% w poszczególnych grupach wiekowych). Nic dziwnego, że przedstawiciele sektora handlu i usług uważają osoby po trzydziestce za najbardziej atrakcyjnych klientów.

Najwięcej na tygodniowe zakupy wydają konsumenci w wieku 40-49 lat – 12% z nich przeznacza na ten cel więcej niż 250 zł. Trzydziestolatkowie natomiast płacą wyższe rachunki za telefon komórkowy – opłaty 16% z nich przekraczają kwotę 100 zł. Obie grupy chętnie robią zakupy drogą wysyłkową: w ten sposób 45% z nich wydało co najmniej 200 zł.
Osoby po trzydziestce dbają o swój czas wolny i rozrywkę. Lubią spędzać czas aktywnie (35% deklaruje zainteresowanie sportem, 32% wychodzi do pubów i dyskotek) oraz pożytecznie (40% woli komputer i Internet, 17% przeznacza wolny czas na samokształcenie lub naukę języków obcych). Po czterdziestce stajemy się większymi domatorami i większość zainteresowań skupiamy na zajęciach związanych z domem czy czytaniem książek.

Firma przygotowała kilka przykładowych charakterystyk grup konsumentów w wyżej opisywanych kategoriach wiekowych:

Profesjonaliści z potencjałem
Wykształceni, zajmujący atrakcyjne pozycje zawodowe, o stabilnej sytuacji finansowej, zamieszkali w dużych aglomeracjach miejskich. Będąc u szczytu kariery zawodowej, korzystają z owoców swojego sukcesu. W ich pierwszym własnym domu czy mieszkaniu najczęściej biega już małe dziecko. Co rano podjeżdżają Fordem Focusem, Renaultem Megane czy Toyotą Corollą pod eleganckie biurowce, gdzie na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych, lub też rozkręcając swój biznes, skrzętnie pracują na wzrost swojego statusu. Lubią produkty z wyższej półki, szczególnie jeśli dodatkowo ułatwiają im życie. Zmywarki, komputery i wyższej klasy sprzęt RTV i AGD jest więc jak najbardziej na miejscu. Sporo rozmawiają przez telefon komórkowy – miesięczne rachunki 40% z nich wynoszą więcej niż 100 zł – preferując stały abonament od ofert pre-paid. Choć dzieci ograniczają nieco ich swobodę, bardzo rzadko spędzają urlop w domu. Połowa z nich wybiera polskie morze, Mazury lub góry, a jedna czwarta – spokojne, europejskie kurorty turystyczne. Poszukiwacze przygód, których w tej grupie jest całkiem sporo (8%), podróżują do egzotycznych miejsc na odległych kontynentach.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 2,4%

Kapitał początkowy
Pierwsze dziecko już jest, pierwsze mieszkanie – niekoniecznie. Średnie miasto – średnie perspektywy. W przeważającej części małżeństwa lub osoby z małym dzieckiem (72%), o dochodach nieco powyżej średniej. Co czwarta osoba wykonuje zawód pracownika biurowego. Znaczna część przerwała pracę, aby poświęcić czas wychowaniu dzieci. Zarobki nie pozwalają im na oszczędzanie, a ponad 50% wciąż boryka się z brakiem własnego mieszkania. Jeśli już jednak szukają własnego M, starają się wybierać małe lokale (do 50 m2) w nowych budynkach. Deklarują chęć zakupu samochodu rodzinnego. Preferują zakupy w dużych sklepach, w których mogą kupić wszystko na raz i skorzystać z promocji. Wiek nadal wyznacza ich zainteresowania, ale te powoli przesuwają się w stronę zajęć bardziej statecznych, takich jak czytanie książek i zajęcia domowe (poza rozrywką i muzyką).
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 1,3%

Aspirująca klasa średnia
Małżeństwa z większych miast, które wypłynęły już na głębsze wody i nie pozostają daleko w tyle za finiszującą czołówką. Dobrze wykształceni, z dochodami zdecydowanie powyżej średniej krajowej, zwiększają stale swój potencjał zakupowy. Dobra posada w biurze lub na stanowisku specjalistycznym zapewnia stabilne i całkiem niezłe dochody. Ponad połowa zarobiła już na własne M, a trzy czwarte na swój samochód. Stać ich na różne małe ekstrawagancje – lepsze auto, ekskluzywną wycieczkę, kamerę czy inny technologiczny gadżet. Nie oszczędzają zbytnio, robiąc zakupy w hiper- i supermarketach (jedna trzecia wydaje tygodniowo więcej niż 200 zł), a dobrych okazji wolą za to poszukać na aukcjach internetowych czy wyprzedażach. Chętnie korzystają z telefonów komórkowych zarówno w systemie abonamentowym, jak i na kartę.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,2%

Sól tej ziemi
Rodziny z dziećmi, o dochodach poniżej średniej. Tradycyjne upodobania i produkty ze średniej półki. 30 i 40-latkowie, wykonujący przede wszystkim prace biurowe i fizyczne. Wykształcenie średnie. Dochody nieco poniżej średniej krajowej. Konserwatywni w wyborach zakupowych, cenią praktyczność i niskie ceny. Mało związani z marką produktu. Korzystają tylko z podstawowych produktów finansowych (konto osobiste, karta kredytowa). Chętnie korzystają z pożyczek gotówkowych i debetów. Blisko 30% z nich mieszka w mieszkaniach komunalnych. Mało entuzjastyczni jeśli chodzi o nowe technologie. Jeśli kupują komputer, to dla dorastającego dziecka.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,4%

Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.