15.05.2006

Konsumenci w perspektywie

Konsumenci w wieku 18-24 to, zdaniem firmy badawczej Axciom Polska, segmenty klientów, które warto lepiej poznać i zadbać, aby one poznały daną markę.

Wszak to oni za parę lat będą mieli najbardziej wypchane portfele, a to gdzie zechcą je opróżniać zależeć będzie od ich wcześniejszych doświadczeń z firmą i marką. Choć będący jeszcze na starcie, często już stać ich na wiele, a i w przyszłość mogą spoglądać bez większych obaw.

W grupie konsumentów w wieku 18-24 lat, większość osób (67 proc.) posiada własne konta bankowe oraz konta internetowe, z których młodzi ludzie korzystają dwukrotnie częściej niż statystyczny Polak. Młodzi preferują również inny styl życia, m.in. spędzają mniej czasu przed telewizorem (37 proc. nie więcej niż 2 godziny), za to chętniej wychodzą do pubów, dyskotek czy kina.

Axciom podaje kilka przykładowych charakterystyk grup konsumentów w tej kategorii wiekowej:

Skazani na sukces

Młodzi, lepiej wykształceni i wciąż studiujący, zamieszkali w dużych aglomeracjach miejskich, których już stać jest na wiele. Prawie połowa z nich jeszcze się uczy i studiuje, a druga połowa nabiera szlifów w pracy wspinając się systematycznie po szczeblach drabiny kariery. Trzy czwarte z nich mieszka wciąż z rodzicami lub w wynajętych kwaterach, ale własnym autem jeździ już zdecydowana większość. Kupują zwykle w hipermarketach wydając całkiem spore kwoty na tygodniowe zakupy – 50 proc. wydaje więcej niż 150 zł. Mają własne rachunki oraz konta bankowe i przodują w korzystaniu z bankowości internetowej. Lubią modne gadżety i nowinki technologiczne: komputer, kamera czy TV cyfrowa stanowią ich standardowe wyposażenie. Bycie na czasie, to dla nich ważna sprawa. Wakacji nigdy nie spędzają w domu – zwykle wyjeżdżają, chętnie do krajów europejskich, choć w porównaniu do innych grup najczęściej wybierają się także poza Stary Kontynent. Niewiele czasu spędzają przed telewizorem, preferując spotkania z przyjaciółmi w pubach, dyskotekach czy wyjścia do kina.

Są zdania, że ..

Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość Kupuję droższe produkty, bo wiem, że będą mi dłużej służyły Przy wyborze banku bardzo ważna jest dla mnie możliwość korzystania z jego usług przy pomocy Internetu

Pokolenie Komputerowców

Młodzi, studiujący, z dobrych rodzin, pochodzący z dużych miast (lecz już nie tych największych – pomiędzy 100-500 tys. mieszkańców), z perspektywami na udane i wygodne życie.
Większość z nich mieszka u rodziny lub w wynajętym lokum w mieście, gdzie kontynuują naukę czy zarabiają pierwsze pieniądze na biurowych i specjalistycznych posadach. Z reguły wolni, obeznani z najnowszą technologią, mają swoje konta bankowe (w tym także Internetowe), a w kieszeni telefon komórkowy na kartę pre-paid. Należą do ludzi aktywnych, chętnie podróżują, uprawiają sporty i często ‘bywają na mieście’. Liczy się dla nich wygoda, funkcjonalność i dobra marka – wybierając bank zwracają przede wszystkim uwagę na liczbę i dostępność bankomatów, dobry wizerunek instytucji oraz możliwość zdalnego korzystania z jego oferty. Jedna trzecia z nich to zdecydowani pionierzy – chętnie kupują różne nowości, a prawie połowa ceni wysoką jakość nabywanych produktów.

Są zdania, że ...

Oszczędzam kupując na aukcjach internetowych. Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość. Zakupy robię w sklepach, które mają dobrą lokalizację i są długo otwarte.

Dorastający blokersi

Młodzi, rozpoczynający własne życie, choć wciąż na wikcie rodziców, spędzają swój czas na ławce przed blokiem albo w osiedlowych pubach.

Część z nich wciąż się uczy (raczej w szkołach pomaturalnych niż na uczelniach wyższych), a duża grupa pozostaje bez pracy po zakończeniu swojej edukacji. Mieszkają zwykle z rodzicami, ewentualnie w mieszkaniach komunalnych lub wynajętych, w ciasnych, powojennych blokowiskach.

Prawie każdy ma telefon komórkowy, zwykle na kartę pre-paid, ale swój komputer już znacznie mniej, bo ok. 43 proc.. Większość (60 proc.) posiada konta bankowe, a spora część korzysta z internetu z domu lub kawiarenkach internetowych. Lubią nowości i gadżety technologiczne, choć muszą się bardzo nagimnastykować, chcąc wysupłać na nie trochę pieniędzy. Spędzają dużo czasu przed telewizorem i rzadziej niż swoi rówieśnicy wyjeżdżają za granicę. Słuchają dużo muzyki, czytają Przegląd Sportowy i lubią się spotykać w osiedlowych pubach i dyskotekach.

Są zdania, że ...

Do sklepu przyciągają mnie atrakcyjne gazetki reklamowe, dogodne godziny otwarcia i miła atmosfera. Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy pojawia się jakaś nowość, a oszczędności szukam na aukcjach internetowych.

Prywatna szkoła w małym mieście

Uczący się, głównie w małych miasteczkach – czesne od rodziców wydają bez zbędnych ekstrawagancji.

Młodzi, bez zobowiązań, w większości pozostają na wikcie rodziców, którzy pokrywają ich czesne za szkoły i prywatne studia. Ci, co zdecydowali się wyjechać dzielą pokoje w wynajętych mieszkaniach i wiodą raczej skromne, studenckie życie. Co drugi posiada już swoje konto bankowe, chętnie obsługiwane także przez Internet. Bazary omijają z daleka, kupując zwykle w pobliskich supermarketach, w których chętnie też korzystają z okazyjnych promocji i wyprzedaży. Komórka (najczęściej na kartę) to niezbędny element ich wyposażenia, choć starają się nie wydawać zbyt dużo na rozmowy telefoniczne – do 50 zł miesięcznie przeznacza na ten cel 38% z nich. Własnym sprzętem komputerowym może pochwalić się co trzeci, reszta natomiast korzysta z pc-tów oraz podłączenia do sieci znajdujących się w szkołach oraz kawiarenkach internetowych.

Są zdania, że ...

Do odwiedzenia sklepów przyciągają mnie niskie ceny, brak kolejek do kasy i atrakcyjne gazetki reklamowe. Korzystam z usług banku, który pozwala mi obsługiwać swoje konto przez Internet, ale ma także swój oddział w pobliżu. Są rzeczy, za które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość.

Małe ambicje

Uczący się w szkołach pomaturalnych, pochodzący z rodzin o niższym statusie materialnym i finansowym.

Młodzi, bez dzieci. Pochodzą z raczej mniej zamożnych rodzin, toteż ciężko im liczyć na wsparcie. Duża grupa wciąż się uczy, częściej w szkołach pomaturalnych, niż na renomowanych wyższych uczelniach, a jedna czwarta nie robi nic. Własne konta bankowe ma niecałe 40% z nich, a komputer tylko 19%. Po sieci surfują czasem w szkole bądź kawiarence internetowej, natomiast z „komórki” korzysta praktycznie połowa, z reguły doładowując karty pre-paid. Co drugi spędza wakacje w domu, a główną rozrywką pozostają dla nich dyskoteki, słuchanie muzyki albo reality show w TV.

Są zdania, że ...

Niskie ceny, częste promocje i szeroki asortyment to najważniejsze kryteria wyboru sklepu, w którym robię codzienne zakupy. Uważnie porównuję ceny różnych producentów zanim coś kupię.

Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.