24.10.2006

Lojalność w programie

- rozmowa z Jolantą Tkaczyk z WSPiZ im. L. Koźmińskiego w Warszawie.

Firmy kuszą klientów nagrodami w zamian za korzystanie z ich usług. W walce o lojalnych klientów coraz częściej korzystają z programów lojalnościowych. Czym one są programy lojalnościowe i dlaczego są tak popularne?
Programy lojalnościowe to specjalne działania promocyjne, których celem jest utrzymanie klienta i związanie go na dłuższy czas z firmą. Bardzo często program lojalnościowy mylony jest z promocją lojalnościową, która z reguły trwa krótko i nastawiona jest na szybki wzrost sprzedaży. Program lojalnościowy stosowany jest natomiast po to, aby często zahamować spadek sprzedaży. Choć oczywiście jego celem może być też zdobycie nowych klientów.

Jakie programy sprawdzają się w handlu, a jakie w gastronomii?
W sklepach najlepiej sprawdzają się programy uczestnictwa i kartygwarantujące zniżki. W gastronomii najczęściej stosuje się karty stałego klienta (wzbogacone o bonusy, np. deser gratis).

Kiedy warto wprowadzać program i jak długo powinien trwać?
Wtedy gdy rynek, na którym działa firma jest rynkiem nasyconym i dojrzałym, oferty niczym się od siebie (oprócz marki i ceny) nie różnią, a odbiorcy są zmęczeni reklamami i w związku z tym niewrażliwi na działania promocyjne związane z reklamą. Dobry program lojalnościowy nie powinien mieć wyznaczonego finału. Chyba, że rachunek ekonomiczny wyraźnie wskaże jego nieopłacalność (co się zdarza, szczególnie gdy źle skalkulujemy koszty programu lub jeśli życie nas czymś zaskoczy).

rozmawiała (aw)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0