PKO BP w katalogu franczyz i systemów partnerskich

Agencje oferują wszystkie podstawowe usługi dla klientów indywidualnych oraz większość usług dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Środa
08.11.2006
W katalogu franczyz i systemów partnerskich prezentujemy sieć placówek banku PKO BP SA.
 

Pierwsze agencje PKO działały już na początku lat 50. ubiegłego stulecia. Działały oczywiście na innych zasadach prawnych niż dzisiejsze agencje. Były najczęściej zlokalizowane w zakładach pracy, prowadzone przez pracownika danego zakładu i świadczyły usługi dla jego pracowników.

Dziś zgodnie z prawem bankowym, agencję PKO BP (podobnie jak placówki innych banków) może prowadzić jedynie przedsiębiorca. Bank przeprowadza ocenę wiarygodności oraz kwalifikacji kandydata oraz proponowanego lokalu i jego lokalizacji, m.in. w zakresie możliwości spełnienia standardu bezpieczeństwa określonego przez bank. Agentem nie może być osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem sadu za przestępstwo, którego charakter może mieć wpływ na ocenę rzetelności i wiarygodności.

Agencje są i były tworzone w celu ułatwienia kontaktów klientów z bankiem, a także pozyskiwania nowych. PKO BP cały czas otwiera nowe placówki agencyjne, w związku z tym poszukuje partnerów. Agencje uruchamiane są w miejscach, w których istnieje zapotrzebowanie na usługi bankowe, a niej jest możliwe czy opłacalne otwarcie placówki własnej banku. W dużych miastach agencje uzupełniają sieć placówek własnych, natomiast w miejscowościach poniżej 5 tys. mieszkańców są jedynymi placówkami banku.

Agencje oferują wszystkie podstawowe usługi dla klientów indywidualnych oraz większość usług dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jest w nich realizowanych blisko 20 proc. operacji kasowych banku i pozyskiwanych blisko 10 proc. kredytów sprzedawanych przez bank.

Agenci PKO BP współpracują z bankiem na podstawie umowy agencyjnej oraz udzielonego przez Bank pełnomocnictwa do świadczenia usług w jego imieniu.

Szacowany koszt utworzenia agencji PKO BP SA to ok. 15 tys. zł w przypadku zastosowania multisejfu oraz ok. 30 tys. zł w przypadku boksu kasowego, zgodnego z wymaganiami. Na koszty uruchomienia placówki składają się również wydatki na zakup sprzętu komputerowego, sejfu, mebli, utworzenia odpowiednio zabezpieczonego stanowiska kasowego. W podanej wyżej kwocie nie uwzględniono ewentualnych wydatków na adaptację i ochronę lokalu. Agent ponosi również koszty ewentualnego zatrudnienia pracownika, najmu lokalu oraz eksploatacyjne – za energię, telefon, Internet itp.) Nie ma opłat licencyjnych ani bieżących.

PKO BP posiada 1246 placówek własnych (stan na 31.07.2006) oraz 2306 agencyjnych (stan na 31.07.2006).

(agaka)


Agnieszka Turska