06.06.2001

Rozpoznawalny A. Blikle

Często o powodzeniu firmy decyduje dobra marka

Często o powodzeniu firmy decyduje dobra i sprawdzona marka. Na rynku zdarzają się prawdziwe marki - instytucje. Polska ma szczęście do słodkich marek. O takim rodzaju marki możemy mówić w przypadku kawiarni A.Blikle. Zawsze kojarzyła się z jakością, smakiem i wysokim standardem.

Firma A.Blikle istnieje nieprzerwanie od 1869 roku. Jej symbolem jest kawiarnia na Nowym Świecie w Warszawie. Przed II wojną światową była miejscem spotkań artystów, pisarzy, aktorów, dyplomatów. W czasie okupacji rodzina Blikle pomagała więźniom i jeńcom przesyłając paczki żywnościowe. Wielu aktorów z zamkniętych przez Niemców teatrów pracowało jako kelnerzy. W czasach realnego socjalizmu ograniczana i szykanowana przetrwała jako mała cukierenka, by po 1989 roku rozkwitnąć znowu jako elegancka kawiarnia. W chwili obecnej w samej Warszawie działa 7 kawiarni-cukierni, a w ramach franchisingu jeszcze trzy. W 1997 czytelnicy Gazety Wyborczej wybrali kawiarnie A.Blikle na Nowym Świecie „magicznym miejscem Warszawy”.

Co ciekawe A.Blikle z założenia nie reklamuje wyrobów cukierniczych. Nacisk kładzie natomiast na sponsoring i działania public relations promujące wizerunek kawiarni i związany z kawiarniami styl odpoczynku. A.Blikle jest jednym z liderów polskich marek. Według ankiet przeprowadzonych przez KIG znajduję się wśród 10 najbardziej wartościowych. Spontaniczna znajomość marki, zgodnie z badaniami SMG KRC z roku 1996, w Warszawie wynosi 80% zaś na Śląsku przekracza 40%. Firma A.Blikle należy do stowarzyszenia producentów produktów markowych PRO-MARKA.

Wyrobów cukierniczych firmy A.Blikle prawie nie można kupić poza firmowymi cukierniami i kawiarniami. Jest to sposób ochrony dobrej jakości własnych produktów, poza tym nadaje im szczególny charakter. Zakup ciastek pozostawia w konsumentach wrażenie przynależności do elitarnej grupy smakoszy.

Firma wkroczyła jednak ze swoimi produktami do hipermarketów i supermarketów. Swoim znakiem A.Blikle firmuje mrożone ciasto francuskie oraz trzy rodzaje mrożonych strudli. Produkty te są reklamowane w prasie oraz poprzez działania promocyjne. Pomimo to zachowano wyjątkowość nazwy Blikle. Mrożone ciasta zaliczają się do towarów luksusowych, z tzw. górnej półki cenowej. Firma planuje dalsze rozszerzenie oferty mrożonych produktów delikatesowych. Zwiększa też ciągle wydatki na badania i wdrożenia, których udział w obrotach jest stosunkowo wysoki - 4-5%.

Aby utrzymać wysoką jakość, a co za tym idzie renomę marki firma A.Blikle wprowadziła nowoczesny system zarządzania jakością. Jest to odmiana TOM (ang. Total Ouality Manegement). Opiera się ona na głębokiej świadomości wszystkich pracowników firmy, że standard jakości wyznacza klient. Natomiast w utrzymaniu i doskonaleniu tego standardu biorą udział wszyscy pracownicy w tym celu specjalnie szkoleni.

Można powiedzieć, że przyszłość marki A.Blikle maluje się w jasnych barwach. Dzięki skutecznemu zarządzaniu i celowym działaniom rozciągniętym w ciągu 130 lat firma powinna zachować znaczącą pozycję wśród polskich marek. Otwarta zostaje natomiast kwestia, jak zachować elitarność produktu jednocześnie rozszerzając sieć sprzedaży. Być może przyszłość Blikle to luksusowe towary spożywcze sprzedawane zarówno w kawiarniach, jak i w hipermarketach, które zachowując wysokie standardy pozwolą się cieszyć klientom w całej Polsce wspaniałym smakiem słodyczy kawiarenki z Nowego Światu...

Monika Rejtner, PROFIT system

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0