12.10.2007

Franczyza na warsztacie

W sobotę zakończył się piąty Ogólnopolski Salon Franchisingu. Po raz drugi rozdano Franczyzory, a odwiedzający mogli wziąć udział w Forum Edukacyjno-Szkoleniowym.

- Od 2002 roku rośnie systematycznie liczba franczyzobiorców - powiedział na początku Forum Edukacyjno-Szkoleniowego Michał Wiśniewski, dyrektor PROFIT system. Wśród przyczyn rozwoju wymienił spadek zyskowności biznesów własnych, intensywne działania marketingowe w ramach sieci oraz preferencje klientów, którzy coraz częściej wybierają produkty markowe.

Podczas forum przyznano nagrody dla wystawców z branży finansowej. Przez ostatni rok podwoiła się liczba ofert franczyzowych banków. Franczyzory 2007 otrzymały: AIG Bank Polska, Bank Zachodni WBK, eurobank, GE Money Bank oraz ING Bank Śląski.

Paneliści mogli również uzyskać informacje o rynku franczyzy w Hiszpanii. Mateusz Olszewski z FIRA de Barcelona przyznał, że hiszpańscy przedsiębiorcy mają więcej obowiązków na rodzimym rynku, m.in. muszą zarejestrować działalność w lokalnym województwie, złożyć dokumenty dotyczące typów działalności, jakie prowadzą, a także każdego roku składać sprawozdanie dotyczące otwarć i zamknięć punktów swojej sieci.

Tematyka rynku hiszpańskiego nie była przypadkowa. Przykład Hiszpanii, do której często przyrównuje się Polskę pod względem rozwoju, pokazuje, w jakim kierunku może rozwijać się polski rynek franczyzowy. W Hiszpanii działa 800 systemów franczyzowych, natomiast w Polsce jest ich blisko 400. Te dane pokazują pokazują dużą chłonność i potencjał polskiego rynku franczyzy.

Uczestnicy piątkowego Forum Edukacyjno-Szkoleniowego mieli okazję również zapoznać się z europejskim rynkiem franczyzy. Przybyły na zaproszenie Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) Torben Brodersen z European Franchise Federation powiedział, że na rynkach 20 krajów europejskich funkcjonuje łącznie ponad 8850 marek franczyzowych. 80 proc. z nich są to sieci krajowe.

Poruszony został również temat wyboru franczyzobiorcy i kryteriów, według których się go ocenia. Jacek Cabaj z telepizzy opowiadał, jak przyjmuje franczyzobiorców do swojej sieci i zwrócił uwagę na to, że warto dawać szansę pracownikom, którzy już dobrze poznali firmę. Z kolei Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system, przekonywał, że warto zrobić krok wcześniej i spróbować samemu założyć własny biznes. A w przypadku niepowodzenia można poszukać już sprawdzonego konceptu.

Podczas forum przyznano nagrody dla wystawców z branży finansowej. Przez ostatni rok podwoiła się liczba ofert franczyzowych banków. Franczyzory 2007 otrzymały: AIG Bank Polska, Bank Zachodni WBK, eurobank, GE Money Bank oraz ING Bank Śląski.

- Tę nagrodę otrzymaliśmy za rozwój sieci minibanku. Udało nam się dojść do momentu, gdzie prowadzenie banku pozwala na wieloletnią współpracę między partnerami - powiedział odbierając nagrodę Tomasz Powroziewicz z Banku Zachodniego WBK.

Wielu franczyzodawców chwaliło się nawiązaniem kontaktów z potencjalnymi partnerami.

- Odwiedziło nas bardzo wiele osób, które były zainteresowane systemem GE Money, co oznacza, że nasza oferta się spodobała - podsumowała Sylwia Nowak z GE Money Bank.

Część odwiedzających liczy, że w przyszłym roku na salonie pojawi się więcej wystawców. W tym roku wystawiało się 28 firm.

Tegoroczny Salon Franchisingu odbył się w dniach 11-13 października 2007 roku.

(mdk)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Maciej Krzysztoszek

dziennikarz
Napisz do autora