24.10.2007

Licencja na kulturę

Empik wszedł na rynek franczyzy. Salony prowadzone przez partnerów sieci będą powstawać w małych miastach.

Empik od kilku miesięcy zapowiadał wejście we franczyzę. Pierwszy partnerski salon uruchomiono we wrześniu w Legionowie, kolejny zostanie otwarty 5 listopada w Łowiczu. Firma zdecydowała, że salony na licencji będą powstawać poza dużymi miastami.

Magazyn Empik

Empik poszukuje partnerów wśród własnych pracowników oraz osób z doświadczeniem w sprzedaży książek.

- Otrzymujemy wiele zapytań z małych miast, których mieszkańcy chcieliby mieć dostęp do nowości książkowych, płytowych, filmowych, multimedialnych oraz prasy. Chcemy zapełnić lukę w kulturalnej ofercie w tych ośrodkach i dostrzegamy potencjał nabywczy, który drzemie w mniejszych miastach – podkreśla Eyal Lahav, prezes Empiku.

Dalszy rozwój tego konceptu zależy od jakości lokalizacji przedstawianych przez potencjalnych partnerów oraz efektywności modelu biznesowego w otwartych już Empikach działających na licencji. Przedstawiciele sieci założyli jednak, że do końca 2008 roku powstanie 20-25 salonów partnerskich.

Empik poszukuje partnerów wśród własnych pracowników oraz osób z doświadczeniem w sprzedaży książek (właściciele księgarni). Partner sieci wpłaca do centrali 5 tys. zł kaucji, którą firma zwraca, jeśli współpraca nie przyniesie zamierzonych rezultatów. Ponadto, Empik odpowiada za wyposażenie lokalu, oferuje wsparcie marketingowe, logistyczne i informatyczne, jak również zarządza ofertą i uzupełnia ją. Wynagrodzeniem partnerów jest miesięczna prowizja od sprzedaży oraz udział w zyskach ze sprzedaży – na koniec roku.

- Stawiamy na długoterminową współpracę – zapewnia Eyal Lahav.

W dużych miastach, gdzie sprzedaż produktów oferowanych przez Empik jest wysoka, firma nadal planuje uruchamiać sklepy własne. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec 2007 roku w sieci Empik będą działać 102 placówki, pod koniec 2008 roku – 130. Od marca 2008 roku, w okolicach Sochaczewa, rozpocznie także działalność magazyn centralny o powierzchni 11 tys. m2.

- Spodziewamy się skrócenia czasu obsługi dostaw o 60 proc. w porównaniu do stanu obecnego i uproszczenia obsługi zwrotów – informuje Beata Gesche, dyrektor handlowy Empiku.

Empik jest częścią Grupy Empik Media & Fashion, która zarządza portfelem 40 marek (w tym 12 franczyzowych, gdzie spółki grupy są wyłącznymi biorcami licencji na Polskę) i posiada sieć ponad 425 sklepów i punktów usługowych.

(aw)