Logistyka w sieciach gastronomicznych

Lokal Telepizzy po zmianie wizualizacji
Czwartek
25.10.2007
Rozwój sieci gastronomicznych w dużej mierze zależy od poziomu rozbudowy zaplecza produkcyjno–logistycznego.
 

Według „Raportu o franczyzie i systemach agencyjnych w Polsce 2006/2007” najpopularniejszą branżą usługową, która rozwija się na zasadzie franczyzy jest gastronomia. Aktualnie w Polsce istnieje ok. 50 franczyzowych sieci gastronomicznych. Według danych PROFIT system ok. 3/4 z nich ma jednak mniej niż 10 jednostek franczyzowych, a w ponad połowie sieci łączna liczba restauracji własnych i partnerskich jest mniejsza niż 10.

Bazy produkcyjne, infrastruktura magazynowa oraz transportowa stanowi główną przewagę firm zagranicznych nad polskimi. Polskie sieci gastronomiczne nie rozwijają się zagranicą. Aktualnie wiele z nich ma takie plany, ale żadna nie przystąpiła jeszcze do ich realizacji. Największą barierą dla nich jest uzależnienie od lokalnych dostawców, a także bardzo często możliwość zaopatrzenia placówek tylko w granicach kilkudziesięciu kilometrów od centrali sieci. Tymczasem w kraju coraz częściej pojawiają się zagraniczni gracze. Ich współpraca z dostawcami odbywa się zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i europejskim. Przykładem może być kontrakt Telepizzy z międzynarodowym koncernem napojów na całą Europę, który zapewnia dostawy do każdej restauracji.

Bardzo często tworzenie bazy koordynującej pracę całej sieci gastronomicznej jest pierwszym krokiem firm zagranicznych do wejścia na rynek. Telepizza ma w Polsce dwie fabryki półproduktów i surowców do pizzy. Korzysta również z usług lokalnych dostawców warzyw. Rozbudowana infrastruktura logistyczna umożliwia Teleppizzy obsłużenie ponad 100 placówek w całej Polsce. Firma zwolniła franczyzobiorców z obowiązku samodzielnego zaopatrywania się w towar – jest w stanie dostarczyć zamówienie do każdej pizzerii na terenie całego kraju w ciągu jednego dnia. Centrala kontroluje jakość dostarczanych artykułów oraz terminowość dostaw. Dzięki temu zachowany jest stały poziom cen oraz standard oferty w każdym miejscu sieci. – Najważniejsze by zamówienie było dostarczone w odpowiednich warunkach chłodniczych, a produkty posiadały obowiązujące atesty – mówi Sławomir Rogoziński, dyrektor ds. rozwoju marki Telepizza. Przez centralę Telepizzy przechodzi dziennie 75 tys. kg różnych towarów.

Telepizza poza Polską rozwija się w Hiszpanii, Chile i Portugalii. Liczba lokali we wszystkich krajach wynosi ponad 1000. W Polsce Telepizza działa od 1991 roku. Placówki franczyzowe otwiera od roku 2001. W tej chwili posiada 100 restauracji w całej Polsce.

(agaka)


Agnieszka Turska