19.06.2001

MOL-Slovnaft chcą własnej sieci stacji

Do 2005 r. na południu Polski może powstać 80 obiektów

MOL analizuje możliwość stworzenia w Polsce sieci stacji paliw. Partnerem w tym przedsięwzięciu będzie słowacki Slovnaft, którego akcjonariuszem jest węgierska firma. Według wstępnych założeń, do 2005 roku powstanie około 80 stacji w pasie od Wrocławia po Rzeszów.

Strategicznym celem dla węgierskiego koncernu MOL, jest wejście na polski rynek paliw. Oddalająca się perspektywa udziałów w Rafinerii Gdańskiej oraz silna konkurencja w wyścigu po akcje PKN Orlen skłaniają Węgrów do poszukania alternatywnych rozwiązań.

-Obok dwóch pierwszych wariantów, czyli wejścia jako inwestor strategiczny do polskich rafinerii, bardzo poważnie analizowana jest równie możliwość stworzenia w Polsce od podstaw sieci stacji paliw – twierdzi Denis Mohorovic, rzecznik MOL na Europę Środkową.

Partnerem w tym przedsięwzięciu ma być słowacki koncern naftowy Slovnaft, w którym Węgrzy mają 36,2-proc. pakiet akcji. Sam Slovnaft posiada obecnie w Polsce jedynie trzy stacje. Natomiast w 2000 r. firma sprowadziła do Polski ponad 200 tys. ton paliw.

-Opracowana została już wewnętrzna analiza, przewidująca stworzenie do 2005 roku sieci około 80 stacji paliw na południu Polski. Ostateczna decyzja w sprawie rozpoczęcia budowy zapadnie już w najbliższych tygodniach – mówi Peter Gelacik, prezes Slovnaft.

Według niego, będzie to co prawda wspólne przedsięwzięcie MOL i Slovnaftu, ale stacje benzynowe działać będą pod logo słowackiego operatora.

-Nie wszystkie stacje będą budowane od podstaw. W planach znajduje się też zakup już działających obiektów, jak również pozyskiwanie partnerów na zasadzie franchisingu – dodaje prezes Gelacik.

Naturalnym obszarem zainteresowań Grupy MOL-Slovnaft będzie jak dotychczas południowa Polska.

-Nowe stacje będą powstawać w pasie od Wrocławia po Rzeszów – mówi Peter Gelacik.

Według niego, najtrudniej będzie pozyskać stacje lub lokalizacje pod nowe obiekty na terenie województwa śląskiego.

-Bardziej obiecująca jest natomiast sytuacja na wschód od Krakowa. Według naszych szacunków, w województwie małopolskim 55-57 proc. stacji znajduje się w rękach niezależnych polskich operatorów. W województwie podkarpackim wskaźnik ten wynosi około 70 proc. Jest więc szansa na nawiązanie interesującej współpracy przy tworzeniu sieci stacji – twierdzi Peter Gelacik.

Prezes nie chce natomiast skomentować, w jakim stopniu zaangażowanie koncernu MOL w proces prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej i PKN Orlen wpłynie na decyzje w sprawie tworzenia sieci detalicznej.

Więcej: Paweł Janas, Puls Biznesu, 19 czerwca 2001

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0