Nasza karta najdroższa

Wtorek
19.06.2001
UOKiK wszczął postępowanie w sprawie wysokości prowizji od kart płatniczych
 
W Polsce pobierane są najwyższe na świecie prowizje od kart płatniczych – twierdzi Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) zrzeszająca hipermarkety. Na jej wniosek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Prowizje od transakcji dokonywanych przez polskich akceptantów kart płatniczych (hipermarkety, hotele, stacje benzynowe) wynoszą 2-4,5 proc. We Francji akceptanci płacą 0,4-0,5 proc. w hipermarketach, 1 proc. w małych sklepach, w Wielkiej Brytanii prowizje są niewiele większe. Dlatego POHiD wystąpiła z wnioskiem o wszczęcie postępowania przeciw organizacjom kart płatniczych Visa, MasterCard i Związkowi Banków Polskich, zarzucając im praktyki monopolistyczne.

Zdaniem POHiD banki zrzeszone w Visa, MasterCard ustalają wspólnie opłatę, tzw. intercharge, którą pobierają od akceptantów kart płatniczych. – W postępowaniu wyjaśniającym banki przyznały się do tego, że wspólnie ustalają ceny. Wypierają się jednak, że jest to zmowa o charakterze kartelowym – tłumaczy Artur Socik, przewodniczący komitetu finansowego POHiD. Jego zdaniem ostateczny koszt wysokich prowizji ponosi klient.- Nasze symulacje wykazały, że opłaty intercharge podwyższają ceny produktów o około 0,4-0,8 proc. w hipermarketach, w małych sklepach o 1-2 proc., na stacjach benzynowych o około 1 proc., w sklepach odzieżowych nawet do 3 proc. Chcemy zmusić banki do ustępstw i obniżenia opłat – mówi Socik.

Visa International nie zgadza się z zarzutem o praktyki monopolistyczne. Przedstawiciele firmy twierdzą, że porównanie Polski do krajów Europy Zachodniej jest nieuzasadnione ze względu na inną specyfikę tych.

-W 200 roku obroty polskich akceptantów na karty Visa były 100 razy mniejsze nią brytyjskich i 50 razy niż francuskich. W Czechach, na Węgrzech opłaty intercharge są zbliżone do naszych – twierdzi Małgorzata O’Shaughnessy dyrektor generalny Visa International w Polsce. Jej zdaniem stawki prowizji wynikają z tego, że system wciąż jest w fazie rozwoju.

Więcej: Gazeta Wyborcza, "Supermarket", 19 czerwca 2001
Gazeta Wyborcza

POPULARNE NA FORUM

Ruszają regionalne targi franczyzy

Assignment Writing Service the writer affiliated with the writing companies are highly qualified as the criteria of being a professional writer is Master’s degree at least...

8 wypowiedzi
ostatnia 26.05.2018
Promocja firmy w katalogach internetowych

Jak maiłabym wybrać firmę, która ma moją firmę rozreklamować w katalogach, czy poprowadzić kampanię AdWords to zdecydowałabym się na popularnego i skutecznego...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

Może warto pomyśleć o filmie promocyjnym czy produktowym? Produkcja tego rodzaju filmów może się zająć http://www.imperiafilm.com/ z Krakowa. Dla nas zrobili...

202 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jak zareklamować mały sklep przez Internet?

Ja wynajęłam firmę https://www.grupafaro.pl/ do prowadzenia dla mnie reklam adwords w google i są skuteczni, przybywa mi wejść i klientów. Także mogę polecić, widać...

64 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Majątek pod ochroną

Apk ideas makes no representations, warranties, or assurances as to the accuracy Read More

1 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

A może tak reklama tv?

202 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Szukam szkoleń dla bezrobotnego

Szkolenia zawodowe z zakresu spawania stali czy zgrzewania termoplastycznych tworzyw sztucznych możecie zrobić w ośrodku szkolenia zawodowego MAR-PLAST ...

30 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Reklama na samochodzie czyli oklejanie folią to tez dobra opcja. W Łodzi okleicie m.in. w http://verde-druk.pl/ Nam oni oklejali, u nich tez zamawialiśmy ulotki i...

400 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018