Pizzeria Presto
Środa
04.03.2009
Zarządzać własną restauracją – to marzenie wielu z nas. Marzenia warto obejrzeć w lustrze rzeczywistości, więcej wtedy widać.
 

W marzeniach widzimy się w roli właściciela. Ja wyobrażałam siebie jako elegancką kobietę układającą bukiety na sali i próbującą nowych potraw w nowocześnie wyposażonej kuchni. Rzeczywistość weryfikuje jednak marzenia. We własnym lokalu jest się nie tylko szefem, lecz także często dostawcą, kelnerką, kucharką i księgową. Restauracja to nie biuro – zapomnijmy o wychodzeniu z pracy tuż po 16.00. Gdy znajomi szykują się do weekendu, w gastronomii właśnie zaczynają się godziny szczytu. Pomimo to, jeśli ktoś zapyta mnie i brata, czy jeszcze raz podjęlibyśmy decyzję o otwarciu własnej pizzerii, bez wahania odpowiemy – tak.

Z franczyzą nie od zera

Myśl o otwarciu restauracji chodziła nam po głowie ponad rok. Od początku wiedzieliśmy dwie rzeczy: miała być to pizzeria i byliśmy zdecydowani na franczyzę. Lokal planowaliśmy prowadzić w duecie – jesteśmy rodzeństwem. Jedno z nas mogło pochwalić się doświadczeniem w gastronomii zdobytym w Stanach Zjednoczonych. Wiedzieliśmy, że własny lokal to nie tylko kwestia atrakcyjnego wystroju. To także wybór lokalizacji, odpowiedniego wyposażenia, poznania przepisów, uzyskania pozwoleń, wyszkolenia pracowników, opracowania atrakcyjnego menu. Może 10 lat temu porwalibyśmy się z motyką na słońce i założyli pizzerię pod naszą, wymyśloną od zera marką, ale nie w dobie tak silnej konkurencji. Rynek jest bezwzględny, jeden błąd mógłby oznaczać utratę rodzinnych oszczędności.

No to zakładamy pizzerię franczyzową, ale jak wybrać tę najlepszą? Obserwowaliśmy rynek, rozmawialiśmy ze znajomymi, przeglądaliśmy strony internetowe. Wstępnie wytypowane zostały dwie sieci. Pierwsza nie odpowiedziała na próby kontaktu, drugą była Pizzeria Presto. Na informację o niej trafiliśmy w magazynie Własny Biznes FRANCHISING. Spodobała nam się filozofia firmy – zwłaszcza to, że franczyzobiorcy aktywnie uczestniczą w tworzeniu sieci. Na spotkanie pojechaliśmy do Łodzi. Urzekł nas rustykalny wystrój, panująca w lokalu atmosfera i smak pizzy (zabraliśmy ją również na wynos dla dzieci). Poza pizzą Presto oferuje również dania kuchni włoskiej (sałatki, makarony, zapiekanki), co plasuje ją nieco wyżej od typowej pizzerii. Pozytywnie oceniamy również samą rozmowę. Przedstawicielka sieci zrobiła na nas wrażenie osoby łączącej w sobie wiedzę, doświadczenie i pasję z nieograniczonymi wręcz pokładami optymizmu. Co ważne, spotkanie nie ograniczyło się tylko do przedstawienia zalet prowadzenia własnego lokalu. Uprzedzano nas, że praca ta daje satysfakcję, jednak wymaga poświęcenia, zaangażowania i wytrwałości.

Podczas pierwszej nieprzespanej nocy analizowaliśmy, którą sieć wybrać (czas pokaże, że nieprzespanych nocy będzie znacznie więcej). W Presto podobał nam się wystrój i menu, ale martwiła mała liczba lokali. Wówczas sieć miała jednostki franczyzowe tylko w Łodzi, faktycznie to my przecieraliśmy ścieżki na drodze szerszego rozwoju. Czy obietnice dotyczące pomocy będą zrealizowane? Czy znajdziemy odpowiedni lokal? Czy najzwyczajniej poradzimy sobie z prowadzeniem własnej restauracji?

Kosztowny remont

Odpowiedniego miejsca szukaliśmy dość krótko, około trzech tygodni. Choć pochodzimy z Łowicza, byliśmy zdecydowani na Płock. Malownicze, rozwojowe miasto stosunkowo blisko naszego miejsca zamieszkania, wspierane siłą nabywczą pracowników Petrochemii. Po kilku próbach trafiliśmy na lokal położony w świeżo odrestaurowanej kamienicy przy Starym Rynku. Spełniał stawiane przez nas wymagania: był odpowiedniej wielkości, w dobrym stanie technicznym, niewymagającym kosztownych remontów, w dużej mierze przygotowany na potrzeby gastronomii. I, co ważne, w lokalu zainstalowany był przewód umożliwiający podłączenie pieca do pizzy opalanego drewnem.

Projekt aranżacji sali i technologii zaplecza został wykonany przez architekta Presto. Z projektu byliśmy zadowoleni, z ekipy budowlanej – nie. Tym razem sen z powiek zaczęły spędzać przeciekająca instalacja, zwarcie prądu czy niewykończony tynk. Koszty remontu, jak to zwykle bywa, przekroczyły wstępne kalkulacje. Znacznie mniej problemów przysporzyło wyposażenie lokalu w urządzenia kuchenne, meble i ozdoby. Pizzeria została otwarta w dwa miesiące od dnia podpisania umowy najmu.

Przy otwieraniu lokalu mogą pojawić się nieprzewidywane wydatki, w biznesplanie należy też uwzględnić straty, jakie może generować lokal w pierwszym okresie funkcjonowania. Choć rok temu nie mówiło się jeszcze o kryzysie, nowo otwarta firma prawie nie ma szans na uzyskanie kredytu bankowego. Brak historii rachunku bankowego, brak dodatnich wyników finansowych, a stosunkowo niskiej wartości wyposażenie lokalu nie może stanowić zabezpieczenia kredytu. Ostatnią deską ratunku zostaje zabezpieczenie hipoteczne. Cóż, wystarczy tylko wytłumaczyć współmałżonkom, że dla realizacji marzeń postanawia się zaryzykować dorobek życia…

Zamęczamy pytaniami

Poza przygotowaniem projektu, na pomoc Presto mogliśmy liczyć zarówno podczas urządzania lokalu, jak i całego dotychczasowego okresu współpracy. W ramach wstępnej opłaty franczyzowej otrzymuje się tu podręcznik operacyjny, Księgę Identyfikacji Wizualnej, księgę HACCP i pakiet materiałów promocyjnych (ulotki, wizytówki, menu itp.). Przeszło stustronicowy podręcznik obejmuje zarówno receptury potraw, jak i standardy obsługi klienta, wymagania dotyczące personelu, szczegółowy opis funkcjonowania pizzerii czy listę kontaktów do polecanych dostawców. Teoria oczywiście uzupełniana jest praktyką. Zarówno my, jak i nasz personel odbywaliśmy szkolenia na terenie już funkcjonujących lokali. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni zaangażowaniem, jakie wykazywali w stosunku do nas doświadczeni pracownicy sieci, choć mam wrażenie, że czasami wręcz zamęczaliśmy ich swoimi pytaniami. Z pomocy biura korzystaliśmy także przy wyborze wyposażenia, negocjowaniu umów czy rekrutacji pracowników.

Co ważne, współpraca z franczyzodawcą nie skończyła się w momencie otwarcia lokalu. Pracownicy łódzkiej siedziby tworzą dla nas strategie marketingowe, nadzorują przygotowanie materiałów reklamowych, opracowują aktualne promocje. Presto jest stosunkowo małą siecią – choć siła marki jest mniejsza w porównaniu z dużymi franczyzodawcami, firma nadrabia to swoją rzetelnością. Jej wielkość ma też swoje zalety: biorcy licencji nie są anonimowi, mają okazję się wzajemnie poznać oraz poświęca się im więcej uwagi. Spełniona została także obietnica, która skusiła nas do współpracy – czujemy, że faktycznie mamy wpływ na współtworzenie marki.

Rok prawdy

9 lutego świętowaliśmy pierwsze urodziny lokalu. Jaki był ten rok? To niewątpliwie czas ciężkiej pracy, często kosztem rodziny czy przyjaciół. To uczenie się na błędach, to również szybki kurs wytrwałości i asertywności. Ale nie żałujemy podjętej decyzji. Mamy grono stałych klientów, odwiedzają nas znani aktorzy, sportowcy czy piosenkarze. Słyszymy wiele słów uznania – ludzie doceniają serce, jakie wkładamy w swoją pracę, a to najlepsza motywacja do dalszego działania.

Agnieszka Pawlina i Karol Jankowski, Pizzeria Trattoria Presto, Stary Rynek 6, Płock


Agnieszka Turska
Agnieszka Turska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

7th Street - Bar&Grill
A.Blikle
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Biesiadowo
Bike Café
Bistro Krówka i Połówka
Bobby Burger
BoBoQ
Burgerownie, Pizzerie, Trattorie, Kawiarnie
Carte d’Or Cafe
Chop Chop Lody Tajskie
Cleopatra
CoffeeFeel
Coffeeloffee
Coffeeshop Company
Columbus Coffee
Cools
Crazy Bubble
Crazy Piramid Pizza
Da Grasso
Dolce Lato, Gelato...The Italian way
Domino’s Pizza
Easy Beer
Easy Wine
Erbil Doner Kebab
Express Oriental
Fabryka Pizzy
Felix Chicken
Fornetti
Frankie’s
Fresh Gelato
Gloria Jean’s Coffees
Gruby Benek
Jack’s Bar & Restaurant
Kebab King
Kiełbaskowo
Koku Sushi
Kołacz na okrągło
Krowarzywa
Kuchnia Marche
Lepione
Little Caesars Pizza
Lodolandia
Lodostrefa
Lody Bonano
Lody Mangatto
Lody Marsjano
Lody Przygoda & Lavazza
Lody Smaki Natury
Los Tacos
Makarun Spaghetti and Salad
McDonald’s
Meat & Fit – Slow Food
Mihiderka
Mini Melts
Ministerstwo Śledzia i Wódki
MOJITO LEMON
Mr Hamburger
Mr. Kebab
Naleśnikarnia Gramofon
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niko Spaghetti Bar
Olimp
Organic Coffee & more
Pan Naleśnik
Papa John’s Pizza
Pierogarnia Stary Młyn
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Dominium
Pizzeria Stopiątka
Przystanek Pierogarnia
Red Hot Chicken
Restauracje Sphinx
Rybkodajnia
Sbarro
Setka Bar
Sevi Kebab
Shrimp House
So! Coffee
Stara Pączkarnia
Stava - niezawodne dowozy
Subway
Tel Aviv
Telepizza
Tutti Santi
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Western Chicken
Western Tortilla
Willisch
Yogo Factory
Zapieksownia
Zdrowa Krowa Slow Food Fast
Z ogórem czy bez?

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.

POPULARNE NA FORUM

Catering się opłata?

Słyszałem że catering okolicznościowy poznań jest rozwiązaniem niezwykle wygodnym, w sam raz dla zabieganych - nie trzeba robić zakupów ani gotować, otrzymujemy...

3 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Catering się opłata?

Pewnie że opłaca się prowadzić firmę cateringową, Mam znajomego który prowadzi, firmę Nelson - Catering & Events i mają bardzo dużo zamówień , na co dzień jak i...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie w dobrym miejscu

Lokalizacja jest bardzo ważna moim zdaniem, często widać że restauracje czy trucki z jedzeniem gdy stoją w słabym miejscu to mają mały ruch. Ostatnio w centrum...

3 wypowiedzi
ostatnia 13.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Sprawdź sobie Pure&Fresh - catering dietetyczny, diety pudełkowe, dieta na życzenie. No ogólnie są świetni, jedzenie jest wręcz przepyszne. Biorę od nich pełną dietę...

21 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
Catering się opłata?

Witam serdecznie. Od pewnego czasu już pracuję jako kucharz w firmie cateringowej Weranda - catering poznań . Rozmyślam nad założeniem własnej działalności właśnie w...

3 wypowiedzi
ostatnia 11.06.2018
McDonalds opinie o franczyzie

McDonald robi bardzo dobrą kawę. To im trzeba przyznać. ______________________ Praca licencjacka z marketingu

2 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Wynajem kelnerów

To może być bardzo dobra opcja biznesowa. _______________ Marketing

3 wypowiedzi
ostatnia 08.06.2018
Jedzenie na zamówienie

Moim zdaniem najwygodniejszą apką do zamawiania jest pizza portal, osobiście jeśli coś zamawiam to właśnie przez ich aplikację. Nie tylko pizza, ogólnie dobre jedzenie...

21 wypowiedzi
ostatnia 07.06.2018