25.03.2009

Delikatesy blisko domu

Żabka Polska tworzy nową sieć sklepów Freshmarket.

Freshmarkety to sklepy delikatesowe, ale utrzymane w konwencji convenience (blisko klienta). Placówki nowej sieci będą zlokalizowane w centrach miasta oraz w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Każdy z nich będzie posiadał wydzielony sektor ze świeżymi produktami. W ofercie Freshmarketów znajdzie się również wybór sałatek i dań gotowych. W sklepie powstanie też stoisko Freshcafe, które oferować będzie kupującym, m.in. świeżo parzoną kawę oraz drobne przekąski. Łączna powierzchnia sali sprzedaży będzie się wahać od 250 do 400 m2.

W sklepie powstanie też stoisko Freshcafe, które oferować będzie kupującym, m.in. świeżo parzoną kawę oraz drobne przekąski.

Pierwsza placówka ruszy 28 marca w Lesznie, kolejne inwestycje są już w trakcie realizacji, m.in. w Tomaszowie Mazowieckim, Łodzi, Raciborzu, Świdnicy i Bytomiu. Do końca roku powstanie około 15 obiektów handlowych. Na rok 2010 planowane jest otwarcie kolejnych 50 Freshmarketów.

- Z naszych danych wynika, że potencjał rynkowy pozwoli na otwarcie w Polsce około tysiąca sklepów o podobnej konwencji – mówi Jacek Roszyk, prezes zarządu Żabka Polska. - Rynek sprzedaży detalicznej w Polsce jest w fazie rozwoju i ciągłej ewolucji. Freshmarket to nie tylko nowa sieć sprzedaży, ale także nowy format na rynku – dodaje.

Freshmarkety będą prowadzone przez ajentów sieci. Firma zapewnia know-how, lokalizację i wyposażenie delikatesów oraz działania marketingowe i logistykę. Do Żabki należy również sprzedawany towar. Do zadań ajenta należy prowadzenie sklepu i zatrudnienie personelu (25 osób w każdej placówce).

Na rozbudowę sieci Żabka Polska zamierza przeznaczyć około 40 mln zł.

Nowe Żabki w Polsce i Czechach

Jednocześnie zarząd spółki Żabka Polska zamierza umacniać pozycję sieci Żabka, której wielkość przekroczyła już 2 tys. sklepów. W 2009 roku liczba sklepów Żabka zwiększy się o następne 200 punktów.

Wypracowane przez lata know-how przeniesione zostało na rynek czeski. W Pradze powstało już 30 Żabek. W 2009 roku w Czechach zostanie otwartych kolejnych 70 sklepów.

- Żabka Polska jest naszą kluczową inwestycją w Polsce. Od momentu, kiedy staliśmy się jej właścicielem EBITDA wzrosła prawie o 100 proc. z 43 do 89 mln zł, a zysk wzrósł o 200 proc. z 15 do 53 mln zł – mówi Jozef Janov, partner zarządzający Penta Investments w Polsce.

W 2008 roku Żabka Polska osiągnęła ponad 1,833 mld zł przychodów netto, a zysk netto wyniósł 53 mln zł.

(awh)