30.03.2009

Franczyza jedzie za granicę

O tym, kiedy można zacząć myśleć o eksporcie swojej franczyzy za granicę mówi Gilbert Mellinger, dyrektor francuskiej firmy konsultingowej EPAC.

Kiedy system franczyzowy jest gotowy na zagraniczną ekspansję? Ile punktów musi mieć?
To pytanie dotyczy bardziej zasobów niż liczby punktów sprzedaży. Ale definitywnie posiadając poniżej 50-80 placówek sieć nie generuje wystarczającej ilości pieniędzy, aby stać się międzynarodowym biznesem. 50-80 punktów to absolutne minimum.

Gilbert Mellinger, dyrektor francuskiej firmy konsultingowej EPAC

Jesteśmy w trakcie międzynarodowego kryzysu, czy to właściwy czas na zagraniczną ekspansję bądź przygotowania do niej?
Nie ma złego czasu na ekspansję. Dla przykładu - 2008 rok był najlepszym do tej pory rokiem dla naszej firmy. W tym okresie skorzystało z naszych usług wielu franczyzodawców. Dlatego lepiej zadać sobie pytanie, czy franczyzodawca posiada wystarczające zasoby, a także jaka jest sytuacja na rynku lokalnym.

Jak istotny dla ekspansji zagranicznej jest projekt pilotażowy?
Bez pilotażu nie ma sukcesu. Pilotaż to absolutny początek. Projekt nie może odnieść sukcesu np. na Ukrainie, jeśli wcześniej nie zostanie na tym rynku przetestowany. Brak pilotażu to brak rozwoju.

rozmawiał (mj)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0