05.08.2009

E. Leclerc przejmuje sklepy Billi

Z Polski zniknie 25 supermarketów tej marki.

Kiepskie wyniki 25 nowych sklepów Billi za zeszły rok (100 mln euro obrotu) sprawiły, że niemiecka grupa zdecydowała się na sprzedaż supermarketów i skupienie się na rozwoju własnej sieci sklepów cash&carry - Selgros. Transakcja oczekuje jeszcze na zgodę UOKiK.

Branża spożywcza radzi sobie dość dobrze, jednak rynek staje się coraz trudniejszy.

Grupa REWE, właściciel Billi, po raz drugi pozbywa się sieci supermarketów. W 2001 roku sprzedała sklepy grupie Auchan, która zmieniła ich nazwę na Elea. Do odtworzenia Billi, REWE przystąpiło trzy lata temu inwestując w nowe sklepy 130 mln euro.

Branża spożywcza radzi sobie dobrze, jak na panujące obecnie trudne warunki ekonomiczne. Zyski firm z branży spożywczej są prawie o połowę mniejsze niż dwa lata temu, jednak wciąż ponad 70 proc. przedsiębiorstw jest rentownych. Jerzy Majchrzak z Grupy Sokołów wskazuje jednak na zaostrzającą się konkurencję na rynku, której ofiarą mogła paść Billa.

- Rynek staje się coraz trudniejszy – mówi Majchrzak. - Realne dochody konsumentów obniżyły się, co powoduje, iż poszukują oni tańszych produktów. Od kilku miesięcy utrzymuje się wzrostowa tendencja sprzedaży wyrobów plastrowanych, zaś w ofercie sieci supermarketów pojawia się coraz więcej produktów pod ich własnymi markami.

(gum)