19.08.2009

Stacja franczyza

Koncerny paliwowe mają sposób na rozwijanie sieci.

W Polsce działa już 713 franczyzowych stacji benzynowych. Wśród polskich koncernów najwięcej - 328 placówek posiada PKN Orlen. Płocka spółka w ubiegłym roku zakończyła współpracę ze 105 stacjami patronackimi. Rezygnując z umów patronackich, Orlen proponuje stacjom rozpoczęcie współpracy na zasadzie franczyzy.

Na drugim miejscu jest Lotos z 87 punktami franczyzowymi. Koncern rozwija program Rodzina Lotos i przygotowuje się do otwarcia pierwszych Miejsc Obsługi Podróżnych, zlokalizowanych przy autostradach. Sieć powiększyła się w 2009 roku o 13 stacji partnerskich i ma ich obecnie więcej, niż patronackich.

– To efekt systematycznego i efektywnego rozwoju sieci stacji franczyzowych w oparciu o nasz autorski system partnerstwa handlowego Rodzina Lotos – mówi Hanka Krzyżańska, prezes spółki Lotos Paliwa. – Nasze nowe nabytki, oprócz standardowych usług stacyjnych, oferują między innymi myjnię, sklep, bary oraz miejsca parkingowe.

Z koncernów zagranicznych największą sieć opartą na tym systemie ma BP, który otworzył do tej pory 167 stacji.

(gum)