Nowe zarządy w wielu sieciach handlowych

Czwartek
13.09.2001
Polskie sieci handlowe mają problemy z integracją i utrzymaniem dyscypliny wśród swoich członków
 
Jak podaje „Puls Biznesu” właściciele poszczególnych sklepów wchodzący w skład dużych sieci handlowych, czasami nie przestrzega postanowień narzuconych im przez kierownictwo sieci. Nierzadko kończy się to wewnętrznymi konfliktami i zmianami zarządów.

W wielu polskich sieciach handlowych rozgorzały ostatnio poważne konflikty. W większości przypadków zakończyły się one wymianą prezesów. W trzech z nich nieporozumienia znalazły finał w sądzie.

Jeden z udziałowców ogólnopolskiej sieci Sklepy Familijne z dnia na dzień podniósł kapitał w spółce i wymienił dotychczasowy zarząd. Obecnie panuje w niej dwuwładza. Sprawa została skierowana do sądu. To on ma rozstrzygnąć, czy nowy zarząd został powołany zgodnie z prawem.

- Postępowanie w sądzie na pewno jeszcze trochę potrwa. Tymczasem obecna sytuacja nie wpływa korzystnie na rozwój i funkcjonowanie sieci - dodaje Małgorzata Więch.

Nieporozumienia pojawiły się również w katowickiej sieci Rabat. Jej dotychczasowy prezes, Marek Klimek, został posądzony o złe inwestycje. Odwołano go ze stanowiska. Tymczasem sam Marek Klimek tłumaczy, że inwestował dla dobra sieci. Konflikt jest w trakcie wyjaśniania.

Burzliwe zmiany nie ominęły również ogólnopolskiej sieci Konkret. Także jej członkowie stwierdzili, że nie są zadowoleni z dotychczasowego zarządu i odwołali go.

- Podobne rewolucje nie umacniają polskich sieci, a wręcz przeciwnie. Niestety tego typu sytuacje nie należą do rzadkości na polskim rynku. W rodzimych zrzeszeniach handlowych trudno jest utrzymać dyscyplinę - wyjaśnia Marcin Bujnowicz, właściciel firmy konsultingowej Bujnowicz Konsorcjum.

Zdaniem analityków, problem polskich sieci handlowych wynika z faktu, że składają się z niezależnych sklepów. Ich właściciele, przystępując do zrzeszenia, godzą się przestrzegać zasad ustalonych przez zarząd sieci. Działając razem są silniejsi - robią wspólnie zakupy, więc mogą negocjować z hurtownikami cenę towaru, ponadto są w stanie zainwestować większe pieniądze w marketing i własny rozwój.

- Poszczególni właściciele sklepów, pomimo iż rozumieją plusy działania w sieci, czasami nie przestrzegają narzuconych im zasad. Często nie chcą całkowicie powierzyć swojego sklepu zarządowi sieci. Nie są w stanie podzielić się władzą. Akceptują tylko to, co jest dla nich korzystne. Zdarza się, że ignorują niewygodne dla nich postanowienia - opowiada Bujnowicz.

W sytuacji konfliktu zarządy sieci próbują dyscyplinować nielojalnych członków.
- Upominamy właścicieli sklepów, którzy nie do końca przestrzegają ustalonych wspólnie zasad działania. Próbujemy edukować, jednak w ostateczności najbardziej niezdyscyplinowanych wykluczamy z sieci - wyjaśnia Maria Kręcina, prezes sieci Rabat Bielsko-Biała.

Czasami ci, którzy nie przestrzegają zasad i są upominani przez zarząd, buntują się i podburzają właścicieli innych sklepów. W opinii ekspertów zarządzanie polskimi sieciami handlowymi jest niezwykle trudne.
- Przede wszystkim trzeba być doskonałym politykiem. Nie można być zbyt ostrym dla poszczególnych członków, ale z drugiej strony sieć nie będzie się rozwijać, gdy zarząd będzie zbyt pobłażliwy. Trzeba wykazać się konsekwencją. Są sposoby na dobre zarządzanie siecią - wyjaśnia M. Bujnowicz.

Wiele sklepów nie prowadzi odpowiedniej polityki informacyjnej. Tymczasem właściciele sklepów muszą być na bieżąco informowani o tym, co się dzieje w sieci. Szczególnie ważne jest, aby wiedzieli, na co wydatkowane są ich pieniądze. Należy rozliczać się z każdej złotówki. Wówczas ci, którzy chcieliby pomówić zarząd o niegospodarność, mają utrudnione zadanie.

- Właściciele sklepów powinni czuć wsparcie ze strony zarządu. Zarządzanie na zasadzie nakazowo-rozdzielczej nie przynosi efektów. Często odwiedzamy naszych członków. Tych, którzy mają wątpliwości, staramy się edukować. Dla wszystkich prowadzimy szkolenia. Muszą oni widzieć, że zrzeszenie w sieci przynosi im konkretne efekty - mówi Sylweriusz Legoń, analityk handlowy w sieci Chata Polska.

Więcej: Małgorzata Zgutka, Puls Biznesu, 13 września 2001
Puls Biznesu

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Firma z napędem elektrycznym /14.06.2018

O planach rozwoju sieci salonów sprzedaży jednośladów elektrycznych i hybrydowych opowiada Jakub Czarny, prezes Scoopper.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

POPULARNE NA FORUM

Damskie torebki

Ja torebki kupuję w sieciówkach. Nie widzę nic ciekawego w tym, żeby mieć bardzo drogie. Oczywiście jest to świetna sprawa, mam dwie droższe, ale raczej staram się, by...

19 wypowiedzi
ostatnia 18.06.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Można postawić na reklamę świetlną czy litery przestrzenne. Nam litery podświetlane wykonała firma https://reklama-bielsko.com/ Mamy też od nich reklamę na...

402 wypowiedzi
ostatnia 18.06.2018
Tani biznes dla początkującego

Jaki jest szacunkowy koszt otwarcia placówki partnerskiej w Nest Banku? Czy Bank narzuca wyposażenie lokalu i koszty z tym związane?

82 wypowiedzi
ostatnia 17.06.2018
Damskie torebki

Jeśli torebki to tylko Liu Jo! I oczywiście oryginalne :) Tak jak moja poprzedniczka :) https://ubierzsie.com/liu-jo Nie mogę złego słowa na nie powiedzieć. Biznes...

19 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Czy warto otworzyć sklep odzieżowy?

jesli tylko wiesz, że twój produkt jest unikalny lub w naprawdę dobrej cenie to oczywiście :) bez porządnej analizy swot nie ma się natomiast co pchać w ecommerce. Bo...

33 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2018
Mam lokal / Szukam pomysłu na biznes

Może branża spożywcza? Przetwórstwo owoców i warzyw. Jakbyście szukali solidnych maszyn do pakowania soków to znajdziecie je w Bag In Box z Lublina...

427 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Zastanawiałam się jeszcze nad tym... Może warto zainwestować w ziemię pod uprawę? Wiem, że to ciężka praca, ale jeśli dobrze to zaplaujesz, to można na tym zarobić....

119 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great assignment help team provide the java assignment help with the experiences writer in the possible minimal price. In the usa, uk. australia etc, our writer is well...

55 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2018