04.01.2010

Branża spożywcza wciąż na plusie

Spowolnienie gospodarcze nie pozostało bez wpływu na polski rynek spożywczy, który zwolnił tempo rozwoju.

Według najnowszej edycji raportu firmy PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2009”, wartość rynku spożywczego w Polsce, rozumiana jako wartość sprzedaży artykułów żywnościowych oraz artykułów przemysłowych w sklepach spożywczych, wyniosła 223,5 mld zł w 2009 roku. To o 0,4 proc. więcej niż w roku 2008, w którym wzrost wyniósł aż 8,9 proc. Według prognoz PMR w 2010 roku wzrost rynku nadal nie będzie przekraczał 1 proc., co będzie efektem przede wszystkim rosnącego w Polsce bezrobocia.

Według PMR największy wzrost sprzedaży zanotowały w 2009 roku sieci sklepów typu convenience do których należy m.in. Żabka

Według PMR największy wzrost sprzedaży zanotowały w 2009 roku sieci sklepów typu convenience – wartość segmentu wzrosła o 21 proc. Jest to wynik rozbudowy sieci sklepów przez abc, Żabka i Groszek, które powiększyły się łącznie o ponad 1 000 placówek. Szybki rozwój sieci franczyzowych nie jest jednak udziałem tylko sklepów typu convenience. Według PMR, 15 największych sieci rozwijających się na zasadzie franczyzy lub ajencji przyłączyło w ubiegłym roku 2 100 sklepów, co oznacza 15 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2008. Jest to skutkiem coraz silniejszej konkurencji, która skłania drobnych detalistów do przyłączania się do sieci franczyzowych.

- Właściciele niezrzeszonych sklepów coraz częściej decydują się na przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych. Od franczyzodawców otrzymują pomoc, która umożliwia im poprawienie rentowności ich biznesu, a tym samym możliwość przetrwania na rynku. Dlatego franczyzodawcy szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego obserwują większe zainteresowanie ze strony potencjalnych franczyzobiorców - mówi Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR.

(smoli)