20.05.2010

Carrefour zmienia szyldy i stawia na franczyzę

Zniknie marka Carrefour 5 minut, a w jej miejsce pojawi się Carrefour Express. Do końca 2010 roku zarząd sieci chce zwiększyć liczbę sklepów partnerskich z 40 do 80.

Nowe placówki otwierane są w całej Polsce, ale najwięcej jest ich na terenie Śląska i Polski centralnej. Carrefoury powstają zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w małych miasteczkach. W tych drugich sieć chce zaistnieć poprzez otwieranie franczyzowych sklepów osiedlowych Carrefour Express.

Sklep Carrefour Express.

Pod marką Carrefour działają w Polsce 82 hipermarkety, 202 supermarkety i 40 franczyzowych sklepów osiedlowych Carrefour Express.

- Rozwój sklepów franczyzowych stanowi strategiczną oś rozwoju Carrefour Polska - mówił podczas konferencji zorganizowanej z okazji publikacji wyników kwartalnych prezes polskiego oddziału grupy, Jean Anthoine.

Poza sklepami Carrefour Express, grupa realizuje sprzedaż poprzez markety Carrefour Market oraz sieć hipermarketów. Zarówno supermarkety, jak i osiedlowe sklepy franczyzowe otrzymają w tym roku nowe logotypy. Rebranding trwa od początku maja, w tej chwili co piąty sklep partnerski został już wyposażony w nowy szyld. To samo dotyczy punktów sieci funkcjonujących dotąd pod marką Carrefour 5 minut, które przemianowane zostaną na Carrefour Express. Franczyzobiorcy mogą jednak spać spokojnie - koszty rebrandingu pokrywa centrala.

- Franczyza w wydaniu Carrefour to coś więcej niż zwykły system partnerski - przekonuje Jean Anthoine. - Pozostawiamy partnerom duży zakres swobody, bo mamy świadomość, że to ich biznes, a my ich tylko wspieramy.

Swoboda ta przejawia się m.in. w pozostawieniu franczyzobiorcom wolnej ręki w zakresie wyboru dostawców. Jednocześnie centrala przekazuje pełne know-how funkcjonowania placówki handlowej, pomaga zarządzać punktem sprzedaży, a także zapewnia możliwość korzystania ze swoich magazynów i sieci logistycznej.

Potencjalny partner sieci powinien dysponować lokalem o powierzchni od 100 do 140 m2 w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego. Rozbudowa sieci franczyzowych sklepów typu convinience stores, pomyślanych jako punkty, w których można szybko nabyć najpotrzebniejsze artykuły spożywcze i przemysłowe codziennego użytku, ma pozwolić zdobyć rynek niewielkich miejscowości, których mieszkańcy dysponują ograniczoną siłą nabywczą. W związku z tym ich asortyment jest znacznie bardziej ograniczony niż oferta super- czy hipermarketów.

W 2009 roku Carrefour Polska mimo niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej zanotował całkowite obroty w wysokości 8,194 mld zł, co stanowi wzrost o 2,8 proc. W pierwszej połowie 2010 r. dynamika wzrostu sprzedaży sieci wzrosła o 6,2 proc., obroty wyniosły w tym okresie ponad 2,1 mld zł.

(gum)