06.11.2001

Wyróżnić się z tłumu

Odróżnij się albo zgiń – to hasło lansowane przez specjalistów od marketingu dobrze wyjaśnia, czym powinna być marka firmy

Jak podaje „Rzeczpospolita”, jedną z najlepiej rozpoznawanych marek na świecie jest Coca – Cola. Sam znak firmowy tej spółki wart jest Kilkadziesiąt miliardów dolarów. Na taki rynkowy sukces Coca – Cola – podobnie jak i inne światowe potęgi – pracowała wiele lat.

Także w Polsce istnieją firmy, które dzięki konsekwentnej promocji osiągnęły sukces. Jako przykład mogą służyć: Optimus, wytwórca materiałów budowlanych Atlas czy producent napoi Frugo.

- Żyjemy w erze komunikacji wizualnej – mówi strategic director jednej ze spółek zajmujących się kreowaniem marki - Klienci mają silną potrzebę identyfikacji. Często wybierają produkty konkretnej firmy, ponieważ są emocjonalnie związani z jej marką, ich zachowanie nie jest racjonalne.

Najprościej mówiąc, marka firmy składa się z jej nazwy, logo oraz wszystkich innych elementów graficznych i kolorystycznych związanych z przedsiębiorstwem. Wszystkie te cechy mają odróżnić konkretne przedsiębiorstwo od konkurencji. Pamiętać jednak trzeba, że określone elementy nie istnieją same dla siebie. Przy ich projektowaniu trzeba wiedzieć, co mają one symbolizować, jaki wizerunek firmy przedsiębiorca chce pokazać klientowi. Marka firmy powinna być wyraźnym komunikatem o tym, co się za nim kryje, wyjaśniającym, z jaką firmą klient ma do czynienia, co i dla kogo ona pracuje.

Specjaliści od marketingu zwracają uwagę, że marka firmy lub produktu powinna:

  • być prosta;
  • działać na emocje;
  • wywoływać pozytywne skojarzenia;
  • sugerować korzyści, jakie odniesie klient, gdy kupi sygnowany nią produkt;
  • być łatwy do zapamiętania;
  • zgadzać się z wizerunkiem firmy.

- Budowanie marki firmy to przedsięwzięcie na lata - mówi Mirosław Boruc prezes Instytutu Marki Polskiej -Przedsiębiorca zaczynający działalność od handlowania latem upominkami w Międzyzdrojach myśli przede wszystkim o tym, żeby je sprzedać i jak najwięcej zarobić. Nie zależy mu na szyldzie, pod jakim to się stanie. Kiedy jednak zechce rozwinąć działalność w profesjonalne, latami obecne na rynku przedsiębiorstwo, to siłą rzeczy będzie musiał utrwalić wśród klientów jak najkorzystniejszy obraz swojej firmy. W tym właśnie momencie zaczyna się kreowanie własnej marki.

Jednym z ważnych elementów konstruowania marki firmy jest dobór kolorów, ponieważ klienci często z ich pomocą kojarzą konkretną spółkę (np. Coca – Cola to kolor czerwony, Pepsi – Cola – niecieski, British Petroleum – zielony). Wybierając firmowe barwy warto wiedzieć, jakie reakcje mogą one wywoływać u potencjalnych klientów, a także czy będą one odpowiadały charakterowi prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności. Raz wybrane powinny być eksponowane we wszystkich możliwych miejscach, zarówno na wizytówkach, papierze firmowym, jak i w reklamach prasowych czy telewizyjnych.
Jak wybrać kolor (przykłady):

  • Czerwony- wywołuje skojarzenia z odwagą, siłą, pasją. Pobudza do działania i dodaje śmiałości. Kojarzy się z niebezpieczeństwem, budzi niepokój. Ciemna czerwień sprawia wrażenie powagi. Jest doskonałą barwą dla wszystkich instytucji związanych z ciałem (np. kluby sportowe, siłownie, restauracje, dancingi).
  • Zielony- wzbudza zaufanie i wywołuje wrażenie kompetencji. Jest odpowiedni dla profesjonalnych usługodawców. W jaskrawej wersji podkreśla nowatorski charakter firmy.
  • Pomarańczowy- tworzy wizerunek energetyczny. Sprawdza się w usługach ekspresowych, wysoko wydajnej produkcji.
  • Szary- odpowiedni dla przedsiębiorstw zajmujących się np. usługami krawieckimi. Wywołuje pasywność, dlatego nie powinny go używać szkoły czy kluby sportowe.
  • Więcej Andrzej Michalski, Rzeczpospolita, 6 października 2001, „Dobra Firma”

    Udostępnij artykuł

    Komentarze na forum

    0