Eurocash kupuje marki franczyzowe Emperii
Polsko – portugalskie rendez – vous powoli dobiega końca. Po blisko półrocznej wymianie ognia, prezesi obu spółek - Luis Amaral i Artur Kawa - osiągnęli konsensus w sprawie połączenia dwóch największych graczy na polskim rynku dystrybutorów artykułów spożywczych i przemysłowych.
W wyniku podpisanej umowy Emperia sprzeda Eurocashowi Grupę Dystrybucyjną Tradis. W zamian otrzyma pokaźny pakiet akcji Eurocashu i gotówkę, których łączna wartość może sięgnąć nawet miliarda złotych. Co równie ważne, spółka Artura Kawy zyskuje gwarancję, że główny konkurent odstąpi od zamiarów przejęcia całości lubelskiego holdingu.
Cena, jaką Emperia płaci Eurocashowi za odstąpienie od planów przejęcia jest jednak wysoka. Do Grupy Dystrybucyjnej Tradis należą przecież m.in. takie spółki, jak Ambra, Euro Sklep, Lewiatan Holding, PSD oraz jeden z kluczowych polskich operatorów franczyzowych Detal Koncept, w ramach którego funkcjonują sieci Milea oraz Groszek. Dla Emperii oznacza to w praktyce rozbrat z działalnością hurtową i franczyzową. Artur Kawa jest jednak zadowolony z finału negocjacji.
- Cieszymy się, że udało nam się dojść do porozumienia i obronić Emperię przed wrogim przejęciem. Jesteśmy przekonani, że przyjęte przez nas warunki porozumienia są bardzo korzystne dla akcjonariuszy naszej spółki zarówno pod względem cenowym, jak i formy samej transakcji – tłumaczy. - Nigdy nie kwestionowaliśmy racji ekonomicznych podobnej transakcji na satysfakcjonujących warunkach. W związku z przyjętym rozwiązaniem rezygnujemy z zamiaru wydzielenia i upublicznienia części dystrybucyjnej naszej działalności, które było planowane na marzec 2011. Włączenie Grupy Tradis do Eurocashu to korzyść dla wszystkich stron transakcji, w tym zdecydowanie dla Emperii oraz samego Tradisu, jego pracowników i klientów.
Prezes Emperii deklaruje jednocześnie, że teraz jego spółka będzie chciała umocnić się na pozycji lidera detalicznego segmentu supermarketów w Polsce. W ramach grupy wciąż pozostanie bowiem dywizja Supermarkety (obejmująca sieci Stokrotka i Delima) oraz Nieruchomości. Wydaje się jednak, że to Luis Amaral ma większe powody do radości. W wyniku transakcji jego Eurocash stanie się największym w Polsce dystrybutorem artykułów spożywczych.
– Wypracowane wspólnie z zarządem Emperia rozwiązanie tworzy wiele korzyści dla akcjonariuszy obu spółek. Eurocash kontynuuje rozwój działalności hurtowej, skokowo zwiększając skalę działalności, poszerzając asortyment oraz rozszerzając działalność o nowe segmenty rynku, a także umożliwia wzrost wartości wskaźnika zysku na akcję. Emperia natomiast otrzymuje nie tylko zapłatę pieniężną za sprzedaż spółek dystrybucyjnych. Część transakcji zostanie rozliczona w formie akcji Eurocash, co zapewnia możliwość czerpania korzyści z naszego rozwoju i z osiąganych po połączeniu synergii. Jednocześnie część detaliczna Emperia pozyska Eurocash jako silnego i konkurencyjnego dostawcę produktów żywnościowych – mówi Luis Amaral.
Jaki los czeka zatem franczyzobiorców Emperii?
- Silny podmiot hurtowy, z obrotem na poziom największych detalistów, pozwoli niezależnym detalistom w pełni wykorzystać swój potencjał rynkowy i efektywnie konkurować z wielkimi sieciami hiper- i supermarketów oraz dyskontów. Zakładamy, że taka transakcja, jeśli dojdzie do skutku, pozwoli osiągnąć lepsze ceny zakupu oraz inwestować więcej w marketing i w polepszenie oferty handlowej każdego sklepu - mówi Pedro Martinho, prezes spółki Eurocash franczyza.
Martinho podkreśla, że Eurocash nie ma własnych sklepów i nie zamierza ich mieć. Intencją Eurocash będzie sprzedaż własnych sklepów prowadzonych aktualnie przez spółki Emperia Holding.
- Nie chcemy konkurować z własnymi klientami. Skupimy się na dostarczaniu swoim i Emperii franczyzobiorcom coraz lepszych rozwiązań i warunków - mówi prezes Eurocash Franczyza. - Wierzymy, że każdy segment sklepów powinien mieś swoją markę. Nie bierzemy więc pod uwagę ujednolicenia marek franczyzowych. Jednak marka ta musi być na tyle mocna, aby koncentrować wokół niej coraz większą liczbę sklepów, efektywnie docierać do konsumenta i mocno się reklamować. Emperia i Eurocash mają najmocniejsze marki w różnych segmentach rynku. I w oparciu o nie będziemy chcieli dalej się rozwijać.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
Biznes sklepów spożywczych podczas pandemii złapał drugi oddech, ale nadal pozostał wybitnie konkurencyjny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....