Średnia kwota inwestycji w biuro nieruchomości wynosi 44,6 tys. zł.
Czwartek
02.10.2014
Uwolnienie zawodu pośrednika nieruchomości i nowy program Mieszkanie dla Młodych – to najważniejsze wydarzenia w branży nieruchomości w mijającym roku.
 

Rok 2014 przyniósł spore zmiany na rynku nieruchomości. Przedstawiciele branży jednomyślnie wskazują, że jednym z najważniejszych wydarzeń było uwolnienie zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Wcześniej sprzedażą nieruchomości mogła zajmować się wyłącznie osoba, która miała wyższe wykształcenie kierunkowe w zakresie pośrednictwa obrotu nieruchomościami i co najmniej sześciomiesięczną praktykę zawodową. Od początku tego roku nieruchomości może sprzedawać każdy. To z jednej strony otwiera drogę do zawodu wielu osobom, które dotychczas nie miały na to najmniejszych szans, ale niesie za sobą również zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kompetencji. Jednak przedstawiciele firm z branży twierdzą, że wpuszczenie świeżej krwi nie obniży poziomu świadczonych przez nich usług, bo zamierzają utrzymać wysokie standardy doboru franczyzobiorców i ich pracowników. Franczyzodawcy zapowiadają również zwiększenie zakresu szkoleń dla nowych partnerów, aby podnosić poziom prowadzenia partnerskich biur nieruchomości.

– Klienci oczekują profesjonalnych usług i kompleksowej obsługi, a to gwarantuje im znana marka. Wiedzą o tym doskonale niezależni pośrednicy w obrocie nieruchomości, którzy zaczynają szukać solidnej marki i wyrażają chęć współpracy w ramach sprawdzonego, rozpoznawalnego systemu, w którym nadal jednak można działać niezależnie i na własny rachunek, nie tracąc własnej tożsamości, a jednocześnie korzystając ze wszystkich narzędzi oferowanych w sieci – mówi  Ewa Zbrzeżna, dyrektor regionalny RE/MAX Polska.

Drugim wydarzeniem, które niepokoiło całą branżę nieruchomości, było ponowne uruchomienie programu Mieszkanie dla Młodych. Pośrednicy obawiali się, że wpłynie on na spadek zainteresowania mieszkaniami z rynku wtórnego.
– Na początku roku z pewnym niepokojem obserwowaliśmy następstwa wprowadzenia na rynek programu Mieszkanie dla Młodych, czyli dopłat do zakupów mieszkań od deweloperów. Jednak jak do tej pory, nasze obawy okazały się bez pokrycia – mówi Piotr Jarosz, dyrektor sprzedaży sieci franczyzowej Metrohouse. – Należy też podkreślić, że po raz pierwszy wprowadzono obligatoryjny obowiązek posiadania wkładu własnego do kredytów udzielanych na zakup nieruchomości. Na razie jest to 5 proc., choć docelowo ma to być 20 proc. Ten fakt prowadzi do większego zainteresowania rynkiem mieszkań w tym roku, ponieważ z roku na rok kredytobiorca będzie musiał posiadać coraz większe oszczędności.

Konkurencja i konsolidacja

Przez ostatnie 20 lat kształtowania się rynku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w Polsce ugruntował się model tworzenia kilkuosobowych, często rodzinnych biur nieruchomości specjalizujących się w obsłudze klientów z pobliskich okolic.. Jednak branża powoli zaczyna się konsolidować, a biura działające na lokalną skalę chcą działać na większym obszarze. Skłaniają je, a raczej zmuszają do tego zmiany, które miały miejsce w ostatnich latach, m.in. zwiększenie liczby pośredników i nowo powstających, małych biur, nadpodaż ofert nieruchomości, korekta cen czy zaostrzenie polityki banków hipotecznych.

– Dziś na rynku utrzymują się głównie te biura, które miały już silną, ugruntowaną, lokalną markę i zdolność reagowania na zachodzące zmiany – wyjaśnia Ewa Zbrzeżna. – Wiele firm, szczególnie tych małych, musiało wycofać się z rynku. Nie były one w stanie podołać kosztom prowadzenia biznesu w trudnych czasach. Ogromna część kilkuosobowych przedsiębiorstw albo zbankrutowała, albo zrezygnowała z prowadzenia biznesu.

Duża konkurencja na rynku sprawia, że firmy z branży nieruchomości coraz większą wagę przykładają do marketingu. Franczyzodawcy dbają, aby ich partnerzy mogli w atrakcyjny sposób przedstawić wystawione na sprzedaż nieruchomości, pamiętają też o promocji samej marki. Dlatego nikogo nie dziwią szeroko zakrojone działania marketingowe prowadzone na portalach społecznościowych, jednak marki zaznaczają swoją obecność również w niespotykany dotąd sposób, np. stosując product placement w filmach bądź serialach.

Jak podaje „Raport o franczyzie w Polsce 2014”, w ubiegłym roku w Polsce działały 23 firmy franczyzowe świadczące szeroko pojęte usługi w branży nieruchomości, które skupiały w swoich szeregach blisko 360 biur. W ubiegłym roku nie było spektakularnego wzrostu liczby placówek franczyzowych, wszystko wskazuje jednak na to, że 2014 okaże się dla branży o wiele łaskawszy. Świadczą o tym chociażby informacje, jakie płyną od największych franczyzodawców w branży. Zapowiadają oni, że do końca roku ich sieci na pewno powiększą się o kilka, a nawet kilkanaście nowych placówek, a w przyszłym roku liczby nowych franczyzowych biur nieruchomości mają iść w dziesiątki.

Magdalena Krocz


POPULARNE NA FORUM

Deweloper w małym mieście

Rzeczywiście niektóre z tych miejscówek, o których mówicie wyglądają super. Moim zdaniem akurat to osiedle http://www.bulwarypark.pl/ rośnie na naprawdę świetne...

12 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2018
Wynajem hal magazynowych

Cześć, Poszukuję terenu pod budowę hali magazynowej lub po prostu hali na wynajem w okolicach Warszawy. Ostatnio natrafiłem na...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2018
Przeprowadzki międzynarodowe - czy możecie kogoś polecić

[url=http://miedzynarodoweprzeprowadzki.pl/przeprowadzki-miedzynarodowe-cennik-uslug/]firma oferująca przeprowadzki międzynarodowe[/url]

2 wypowiedzi
ostatnia 16.04.2018
Przeprowadzki międzynarodowe - czy możecie kogoś polecić

Witam, w najbliższym czasie planuję przeprowadzkę międzynarodową, niestety na rok zmuszona jestem opuścić nasz piękny kraj. Czy możecie mi polecić jakąś firmę...

2 wypowiedzi
ostatnia 16.04.2018
Wiosna należy do pośredników

I would like to know how are you able to write so many great articles like this consistently? Is there a secret to your writing work or is it just your raw talent? Do tell me ...

16 wypowiedzi
ostatnia 14.04.2018
Wiosna należy do pośredników

Such a nice post, keep up the fantastic work Make My 4Ps of Marketing Project This site and the resources you provide is really nice keep it up.

16 wypowiedzi
ostatnia 04.04.2018
Wiosna należy do pośredników

My friend recommended this blog and he was totally right keep up the good work Barrington Products Inc Case Study Solution Case Study Solution

16 wypowiedzi
ostatnia 04.04.2018
Wiosna należy do pośredników

UAE Freezone only professional writers can make this kind of material, cheers

16 wypowiedzi
ostatnia 04.04.2018
zobacz więcej na forum