Sfinks powoli dochodzi do siebie
41 mln zł – tyle w pierwszym kwartale 2011 wyniosły przychody ze sprzedaży Sfinksa, który w swoim portfolio ma marki Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook. To tylko o 3 mln zł więcej niż rok temu, ale dzięki ograniczeniu kosztów udało się zmniejszyć stratę netto do 2,6 mln zł. W pierwszym kwartale 2010 sięgnęła ona 9 mln zł.
- Odnotowaliśmy zdecydowaną poprawę wyników w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dane finansowe pokazują jednoznacznie, że nasze działania restrukturyzacyjne mające na celu przywrócenie rentowności zarówno spółce, jak i wszystkim restauracjom, przynoszą już wymierne efekty – stwierdza Jacek Woźniewicz, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.
Sfinks stara się wyjść z trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się w czasie kryzysu finansowego. Mają mu w tym pomóc środki z pożyczki udzielonej przez największego udziałowca spółki, Sylwestra Cacka. Sfinks wykorzystał już 5 mln zł z tej kwoty i wciąż ma do dyspozycji 20 mln zł. Oprócz tego planowana jest oferta publiczna, dzięki której spółka chce pozyskać kapitał na spłatę zadłużenia wobec banków i na dalszy rozwój. Spółka jest winna bankom ING, PKO BP i Raiffeisen nieco ponad 100 mln zł.
W dalszej poprawie wyników sprzedaży zasadniczą rolę mają natomiast odegrać franczyzobiorcy. Już teraz franczyza ma największy udział w strukturze zarządzania restauracjami. W przypadku sieci Sphinx 49 punktów działa w modelu franczyzowym, a 8 w modelu operatorskim. Pozostałe 31 lokali to punkty własne. Sieć Wook ma trzy punkty franczyzowe, trzy operatorskie i dwa własne. Chłopskie Jadło to z kolei sześć restauracji franczyzowych, jedna operatorska oraz dwie własne. Od niedawna Sfinks rozwija też marki Sphinx i Wook w formacie express.
- Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy sześć nowych lokali i rozpoczęliśmy inwestycje w kolejne siedem. Ich otwarcie jest planowane na drugi kwartał 2011. Na początku roku wystartowały pierwsze pilotażowe restauracje Sphinx Express, działające w segmencie fast casual dining. W kolejnych trzech tego typu punktach trwają już prace wykończeniowe. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 restauracji w segmencie casual dinining i fast casual dining – mówi Jacek Woźniewicz.
O ile marki Sphinx i WOOK w pierwszym kwartale 2011 notowały wzrosty sprzedaży na poziomie kilkunastoprocentowym, to już wyniki Chłopskiego Jadła nie budzą entuzjazmu zarządu. Spadek sprzedaży w tych sieciach wyniósł ponad 10 proc. Pytana o plany sprzedaży tej marki prezes Sfinksa, Mariola Krawiec-Rzeszotek, nie wykluczyła takiej możliwości.
- Na razie nie ma takich planów, ale wszystko jest kwestią ceny – stwierdziła.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali