Eurocash tkwi w zawieszeniu
Czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta pozwoli Eurocashowi przejąć franczyzową część Emperii - to pytanie trapi rynkowych obserwatorów od kiedy pod koniec ubiegłego roku właściciele obu spółek uzgodnili warunki fuzji. UOKiK wnikliwie bada konsekwencje transakcji dla rynku dóbr szybko zbywalnych (FMCG). Nowy koncern dystrybucyjny kontrolowałby 17 proc. polskiego rynku, który cechuje spore rozdrobnienie. Drugi z branżowych liderów – Makro – ma w rynku 6 proc. udziału.
Analitycy spodziewali się, że instytucja sprawująca pieczę nad dobrem konkurencji i przestrzeganiem praw konsumentów wyda w tej sprawie decyzję jeszcze w kwietniu. Tymczasem maj dobiega końca, a decyzji wciąż nie ma. Nie wiadomo, czy UOKiK wyrobi się z jej wydaniem przed wakacjami. Obecnie analizuje wyniki ankiet rozesłanych do podmiotów działających na rynku dóbr szybko zbywalnych. Wśród respondentów znaleźli się również franczyzobiorcy, których opinia będzie miała wpływ na decyzję Urzędu.
- Bardzo trudno nam stwierdzić, kiedy postępowanie dobiegnie końca. Procedura rozciąga się w czasie, bo oba zainteresowane podmioty prowadzą działalność na kilku poziomach branży (hurtownie, dystrybucja, sklepy własne i franczyza – przyp. red.) - tak podczas konferencji pt. Fuzje pod kontrolą komentował termin wydania decyzji Wojciech Szymczak, dyrektor Departamentu Analiz Rynku UOKiK. - Jeżeli przedsiębiorcy, tak jak i wszyscy inni uczestnicy rynku, chcieliby podzielić się swoją opinią na temat funkcjonowania sieci franczyzowych i sklepów partnerskich Eurocashu i Emperii, to Urząd zachęca do przesyłania swoich spostrzeżeń. To pozwoli nam dołożyć wszelkich starań, by nasza decyzja, np. przyzwalająca na fuzję, zapadła z korzyścią dla rynku.
Tymczasem w pierwszym kwartale 2011 roku zarówno Eurocash, jak i Emperia notują wzrosty przychodów przy jednocześnie niższych zyskach. Sprzedaż Emperii wzrosła o 5 proc. i wyniosła blisko 1,5 mld zł. Na czysto lubelska grupa zarobiła 11,27 mln zł, czyli ponad 9 proc. mniej niż przed rokiem. Eurocash z kolei poprawił sprzedaż o prawie 35 proc., ale w ujęciu netto zarobił niecałe 9 mln zł – o prawie 5 mln mniej niż rok temu.
Ostatnie miesiące to w Eurocashu również czas roszad personalnych. Piastującego dotąd stanowisko prezesa spółki Eurocash Franczyza Pedro Martinho zastąpił Ireneusz Ozga, który do tej pory prowadził własne sklepy spożywcze pod markami portugalskiej grupy. Nowy szef wierzy, że franczyza to przyszłość FMCG.
- Jeszcze trzy lata temu na rynku było 114 tys. indywidualnych sklepów spożywczych, a w tej chwili jest ich 103 tys. To bardzo duży spadek. Bez silnego partnera trudno się utrzymać, a franczyza i idące za nią wsparcie jest doskonałą odpowiedzią na te potrzeby – twierdzi Ireneusz Ozga.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....