08.07.2011

Giganci w odwrocie

McDonald’s, KFC i Subway przegrywają w Stanach z mniej znanymi markami.

Wyniki badań portalu consumerreports.org nie dają powodów do radości największym amerykańskim graczom segmentu fast food. 37 tys. użytkowników oceniło jakość 53 sieci, wystawiając laurkę mało znanym i tańszym firmom, a karcąc słabymi notami światowych liderów.

Klient i ekspedient w restauracji Burger King.

W badaniu portalu consumerreports.org tylko co dziesiąty ankietowany określił posiłki oferowane w Burger Kingu mianem "świetnych".

Zdaniem ankietowanych In-N-Out Burger bije na głowę McDonald's i Burger Kinga, bo ma niższe ceny, sprawniejszą i sympatyczną obsługę, a przede wszystkim smaczniejsze menu. Papa Murphy's Take 'N' Bake Pizza ze swoimi oryginalnymi recepturami wyrzucił z podium Pizzę Hut, a Subway w kategorii jakości kanapek zajął przedostatnie miejsce – został zdeklasowany przez nieznane w Polsce Jason's Deli i Subs Firehouse.

Ankietowani nie zostawili na największych sieciach suchej nitki. KFC i Pizzy Hut dostało się za najdłuższy czas oczekiwania na posiłek, Burger Kingowi i McDonald's za słabą jakość posiłków, którą tylko co 10 ankietowany określił jako świetną.

Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska przyznaje, że nie zna szczegółów badania. Podkreśla jednak, że standardy jakości produktów w największych sieciach są wyśrubowane.

- Najwięksi gracze w branży są cały czas na świeczniku i nie ma mowy, by mogli sobie pozwolić na odstępstwa od sprawdzonych procedur. Nie pozwala na to skala działalności – mówi Kłapa. - Trudno nam się odnieść do wyników tych badań, zwłaszcza, że McDonald's dysponuje własnymi statystykami, według których znaczna większość klientów wybiera nasze restauracje ze względu na smak potraw.

Niezależnie od oceny walorów smakowych hamburgerów spod znaku złotych łuków, McDonald's nie można odmówić sprawnego zarządzania. W tym samym czasie, gdy marka znalazła się w ogniu krytyki ankietowanych w internetowym badaniu, zdobyła na prestiżowym festiwalu reklamy Effie Worldwide w Cannes nagrodę dla firmy prowadzącej najsprawniejszy marketing świata.

(gum)