10.08.2011

Lodowy biznes

Już wkrótce zwiększy się liczba franczyzowych lodziarni Häagen-Dazs w Polsce.

Amerykański koncern General Mills, właściciel marki Häagen-Dazs, poszukuje kolejnych franczyzobiorców, którzy uruchomią punkty w warszawskich centrach handlowych (Złote Tarasy i Arkadia), w Galerii Krakowskiej, na krakowskim Rynku oraz w centrach handlowych lub na starówkach we Wrocławiu, Gdańsku i w Poznaniu. Firma prowadzi prowadzi 850 firmowych lodziarni. W Polsce działają na razie dwie placówki franczyzowe.

Lodziarnia Hagen Dazs

Lodziarnia Häagen-Dazs przy ul. Nowy Świat w Warszawie.

Lodziarnie Häagen-Dazs otwierane są tylko w najlepszych, prestiżowych lokalizacjach i najpopularniejszych punktach turystycznych, węzłach komunikacyjnych, lotniskach, co gwarantuje bardzo duży przepływ zamożnych klientów. Franczyzobiorca sieci samodzielnie poszukuje lokalu i podpisuje umowę najmu.

Franczyzodawca zezwala na uruchomienie lodziarni w jednym z trzech dostępnych formatów: flagowym, klasycznym i jako stoisko z lodami. Chcąc otworzyć któryś z wymienionych punktów, franczyzobiorca musi spełnić konkretne wymogi, m.in. lokalowe. Największą powierzchnię – min. 120 m2 – zajmuje lodziarnia flagowa. Mniejszy metraż (min. 65 m2) i od 10 do 48 miejsc siedzących to wymogi stawiane franczyzobiorcy, który zdecyduje się na uruchomienie lodziarni klasycznej. W centrach handlowych większych miast otwierane są stoiska o powierzchni min. 25 m2. Ten format lodziarni nie wymaga obsługi kelnerskiej i oferuje od 16 do 24 smaków lodów.

Od tego, na jaki model współpracy zdecyduje się potencjalny franczyzobiorca zależy kwota nakładu. Szacunkowe koszty inwestycji (otwarcia i adaptacji lokalu, wyposażenia, odstępnego za lokal oraz jednorazowej opłaty franczyzowej w wysokości 25 tys. euro) w klasyczną lodziarnię Häagen-Dazs wynoszą około 125 tysięcy euro. Po otwarciu lodziarni franczyzobiorca ponosi wyłącznie koszty wynajmu lokalu, personelu oraz bieżące koszty eksploatacji. Firma nie pobiera żadnych opłat na fundusz marketingowy i z tytułu prowadzenia franczyzy. Marża producenta wliczona jest w cenę zamawianych przez biorcę licencji lodów.

W zamian za przystąpienie do sieci, franczyzodawca oferuje m.in. pomoc w analizie biznesowej inwestycji, pakiet szkoleń oraz wsparcie marketingowe.

– General Mills wspiera swoich franczyzobiorców zarówno na poziomie prowadzenia biznesu – planowania lokalizacji, projektowania lokalu i szkolenia personelu, jak również rozwoju. Marka super premium, jaką jest Häagen-Dazs stawia też duże wymagania. Dzięki otwartości firmy na współpracę z franczyzobiorcami, wspólnie szukamy rozwiązań najlepiej odpowiadających lokalnym potrzebom rynku – mówi Andrzej Piątkowski, country manager for Poland.

(awh)