W skład Grupy Handlowej Emperia wchodzą sieci Stokrotka, Społem Tychy i Maromarket, a także franczyzowe koncepty Koliber, Euro Sklep i Milea. Eurocash jest natomiast operatorem sieci Delikatesy Centrum i abc.
Środa
07.09.2011
Lubelska grupa rezygnuje z fuzji, Eurocash idzie do sądu. Co będzie z franczyzobiorcami Groszka i Milei?
 

Miesiąc temu Grupa Kapitałowa Emperia zrezygnowała z połączenia z Eurocashem, ale ten nie daje za wygraną. Jego przedstawiciele stwierdzili, że lubelska spółka nie miała prawa odstąpić od umowy podpisanej na początku roku i dochodzą swoich racji w sądzie. Odnieśli już pierwszy sukces. Sąd Okręgowy w Lublinie przychylił się do ich wniosku o zabezpieczenie swoich roszczeń. Oznacza to, że do momentu rozstrzygnięcia sporu między spółkami Emperia nie może sprzedawać udziałów Grupy Dystrybucyjnej Tradis, (do której należą franczyzowe sieci Emperii), ani w żaden sposób jej zadłużać.

To złe wieści dla Artura Kawy, prezesa Emperii, który temat fuzji uważa za zamknięty i chce dalej rozwijać Tradis, nadrabiając czas stracony na oczekiwaniu na finalizację transakcji. Odstąpienie od umowy z Eurocashem tłumaczył tym, że kontrahent nie wywiązał się z zapisanych w niej warunków i nie zapłacił w uzgodnionym terminie. Eurocash broni się, że zapłacić nie mógł, bo w połowie lipca, kiedy Emperia spodziewała się zapłaty, wciąż brakowało zgody na transakcję ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Opinii komórki antymonopolowego nie ma zresztą do dziś.

Wciąż więc nie wiadomo, w czyjej centrali zaopatrywać będą się franczyzobiorcy sieci należących do Emperii. Historyczna transakcja o wartości blisko 1 mld zł stoi pod znakiem zapytania, choć zarząd Eurocashu zapowiada, że jest gotowy zmusić lubelską grupę do dotrzymania zobowiązań na drodze sądowej. Gdyby tak się stało, franczyzowe marki spółki Artura Kawy przeszłyby pod zarząd Eurocashu. Przedstawiciele grupy kierowanej przez Luisa Amarala deklarują jednak, że o wywracaniu obecnych zasad współpracy do góry nogami nie ma mowy.

- Planujemy zachować wszystkie dotychczasowe formaty współpracy z naszymi partnerami – zapowiada Ireneusz Ozga, prezes zarządu spółki Eurocash Franczyza. - To franczyzobiorcy oraz ich konsumenci decydują o tym, jaki model prowadzenia sklepu sprawdza się najlepiej w ich otoczeniu. Efektywna franczyza jest dziś najlepszym rozwiązaniem dla niezależnych sklepów detalicznych.

Kolejny ruch należy więc do spółki Artura Kawy, który niedawno rozpoczął też inny projekt związany ze swoim handlowym imperium. Planuje sprzedać jego detaliczną część, do którego należy m.in. sieć Stokrotka. W czerwcu ruszył proces aukcyjny, który wyłoni nabywcę.

- Dotychczas zainteresowanie uczestniczeniem w projekcie zgłosiło kilkadziesiąt podmiotów (zarówno branżowych jak i finansowych). Zarząd Emperii Holding S.A. z grupy tej wybrał kilkanaście, które zostały dopuszczone do kolejnego etapu procesu - podała spółka w komunikacie. - W związku z dużym zainteresowaniem prowadzonym procesem sprzedaży oraz okresem wakacyjnym, na podstawie rekomendacji doradcy inwestycyjnego oraz wniosków zgłaszanych przez potencjalnych inwestorów, ostateczny termin składania wstępnych ofert nabycia został wyznaczony na dzień 26 września 2011 roku.

(gum)


NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.