28.09.2011

Żabka liczy na przejęcia

Spółka zamierza przejąć małe spożywczaki i całe sieci handlowe.

Żabka Polska chce rozwijać obie marki, których jest właścicielem – w 2012 roku spółka planuje otworzyć 250 sklepów Żabka (obecnie 2,5 tys. punktów) i 100 sklepów pod logo Freshmarket (aktualnie w sieci działa 80).

Matka z dziećmi robiąca zakupy w sklepie Żabka

Żabka Polska zajmuje się rozwojem sieci sklepów convenience Żabka oraz Freshmarket.

- To nasz priorytetowy projekt, bo Freshmarket osiąga lepsze parametry finansowe niż Żabka. Z naszych analiz wynika, że na rynku jest miejsce dla około tysiąca sklepów tej marki – mówi Jacek Roszyk, prezes zarządu spółki Żabka Polska i nie ukrywa, że w ciągu 5-6 lat chciałby uruchomić właśnie tyle Freshmarketów. - Miesięcznie podpisujemy około 10 umów z przedsiębiorcami, którzy dysponują atrakcyjnymi lokalizacjami.

Spółka chce przejąć niezależnych, drobnych detalistów oraz franczyzobiorców innych sieci. Dlatego do swojej oferty dla ajentów wprowadziła w marcu br. projekt „Sklep za czynsz”.

- W ten sposób pozyskaliśmy już sklepy dobrych marek franczyzowych, ale również te należące do niezrzeszonych detalistów, którzy nie radzili sobie na rynku. Właściciele oddają nam sklep w zarządzanie, a Żabka płaci im czynsz za wynajem, który stanowi równowartość ich dotychczasowych zarobków – tłumaczy Jacek Roszyk. - I w tym przypadku decydującym kryterium doboru partnerów jest atrakcyjna lokalizacja sklepu.

Chętka na nowe formaty

Drugim kierunkiem rozwoju spółki Żabka Polska będą przejęcia innych sieci handlowych. Inwestorzy wzięli na celownik sieci supermarketów i lokalne sieci małoformatowe.

- Pracujemy nad trzema potencjalnymi akwizycjami - mówi Zbigniew Rekusz, partner MID Europa Partners, funduszu private equity, który w marcu br. kupił spółkę Żabka Polska. - Prowadzimy negocjacje w sprawie kupna sieci sklepów o powierzchni do 1 tys. m2 i o obrotach do 1 mld zł i większych.

Jedna z potencjalnych transakcji może dotyczyć sprzedawanych przez Emperię sklepów Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Market.

Akwizycje - to zdaniem przedstawicieli spółki, kolejny krok do konsolidacji rynku handlowego, a tym samym element strategii działania funduszu MID Europa Partners, w którego portfolio znajduje się m.in. Grupa Lux-Med. Fundusz kupił spółkę Lux-Med, następnie zainwestował w przejęcia innych placówek medycznych, m.in. Medycyny Rodzinnej, CM LIM, czy Promedis, aby w przyszłości odsprzedać ją - jako silną i rentowną grupę - innemu inwestorowi.

- Inwestycja w Żabkę jest pierwszym krokiem w kierunku stworzenia grupy, która znajdzie się w pierwszej piątce największych sieci handlowych - zapowiada Zbigniew Rekusz.

Żabka w nowej szacie

To jednak nie koniec planów inwestycyjnych. Żabka rozpoczęła proces remodelingu sklepów, który polega na zmianie layoutu, części wyposażenia i poszerzeniu asortymentu o nowe kategorie (produkty mrożone i dania gotowe).

- Dzięki remodelingowi uzyskujemy o 15 proc. więcej powierzchni na półkach, co przekłada się na wzrost sprzedaży z metra kwadratowego – mówi Jacek Roszyk. - W 2010 roku wynosiła ona 24,6 tys. zł.

W pierwszej kolejności zmianom poddawane są sklepy w najlepszych lokalizacjach i o najwyższych obrotach. Remodeling jednego sklepu trwa pięć dni – koszty remontu ponosi spółka.

(awh)