15.10.2011

Dobry pomysł na firmę

Przez trzy dni na targach Franczyza 2011 kilka tysięcy osób szukało pomysłu na biznes. Wiele znalazło.

 

Stoisko McDonald\'s na 9. Tragach Franczyza 2011.

Salon Franczyzy to jedyna w Polsce impreza targowa, która gromadzi pod jednym dachem największe firmy rozwijające się poprzez franczyzę.

Franczyzodawcy opuszczają stolicę z kalendarzami zapełnionymi kontaktami, a przyszli franczyzobiorcy mają głowy pełne pomysłów na własny biznes.

- Targi przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Zainteresowanie franczyzą McDonald's tradycyjnie było bardzo wysokie - mówi Monika Dąbrowska, menadżer ds. franczyzy McDonald's Polska. - Na Targi przychodzą coraz bardziej świadomi kandydaci, którzy dokładnie wiedzą czego szukają i zadają konkretne pytania. To doskonałe miejsce, żeby poznać nowych partnerów biznesowych - dodaje Dąbrowska.

Tegoroczna edycja Targów Franczyza 2011 była rekordowa nie tylko ze względu na liczbę wystawców, którzy zaprezentowali aż 65 pomysłów na biznes, ale przede wszystkim ze względu na odwiedzających, którzy w ciągu minionych dni tłumnie przybyli do Pałacu Kultury i Nauki. Wśród wystawców nie mogło zabraknąć franczyzowych gigantów, takich jak McDonald's, Delikatesy Centrum, czy Grupa Muszkieterów.

- Chcemy przybliżyć potencjalnym inwestorom naszą sieć oraz strategię rozwoju i pokazać, że Grupa Muszkieterów może im zaoferować unikalny pomysł na biznes. Mamy nadzieję, że uda nam się pozyskać kolejne osoby, które może za kilka lat będą, tak jak ja dziś, zachęcać do przystąpienia do Grupy - mówi Bartłomiej Tarłowski z biura prasowego Grupy Muszkieterów.

Stoisko Grupy Muszkieterów na Targach Franczyza 2011.

Na Targach Franczyza 2011 obecna była m.in. Grupa Muszkieterów.

Cała Polska idzie na Targi

Salon Franczyzy to najpoważniejsza impreza branżowa w Polsce, która gromadzi pod jednym dachem najważniejsze firmy rozwijające się poprzez franczyzę. Dlatego w Warszawie pomysłu na biznes poszukiwały osoby z różnych stron kraju.

- Wraz z żoną prowadzę sklep spożywczy w Sopocie, ale chcielibyśmy rozpocząć dodatkową działalność w zupełnie innej branży. Dysponujemy dużym lokalem, jednak nie mamy jeszcze pomysłu, jaki biznes w nim otworzyć. Mam nadzieję, że rozmowa z franczyzodawcami pomoże w podjęci właściwej decyzji – mówi Grzegorz Ciachorowski z Trójmiasta.

Wystawcy prezentujący na Targach swoje pomysły na biznes nie kryli zadowolenia z wysokiej frekwencji, jaką cieszy się tegoroczna impreza.

- Odwiedziła nas para ze Śląska, która przyjechała na Targi specjalnie po to, żeby spotkać się z nami i jeszcze jedną firmą. Na ubiegłorocznych Targach udało nam się pozyskać jednego franczyzobiorcę, wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie dużo lepiej - mówi Małgorzata Kwiecień, menedżer ds. rekrutacji i selekcji w firmie AXA.

Targi Franczyza 2011 stoisko RoboMaster

Przedstawiciele firmy RoboMaster.pl przekonywali odwiedzających do uruchomienia własnej szkoły budowania i programowania robotów.

Dla wielu osób wizyta na Targach była okazją do spotkania się z przedstawicielami wcześniej wybranych firm, inni dopiero szukali inspiracji do otwarcia własnego biznesu.

- Niestety nie mam czasu, żeby odwiedzić wszystkie stoiska, więc zaznaczyłem na planie Targów firmy, które muszę odwiedzić - mówi Adam Kozłowski z Łodzi. - Bardzo zależy mi na spotkaniu z przedstawicielami Delikatesów Centrum i Abry, dlatego właśnie od nich zacznę wizytę - wyjaśnia.

Wystawcy zgodnie przyznają, że osoby odwiedzające Targi są coraz lepiej przygotowane do rozmowy z potencjalnymi franczyzodawcami. Wiele osób ma już sprecyzowany pomysł na biznes i szuka firmy, która zapewni mu wsparcie na niepewnym rynku.

Wiedza dla franczyzobiorcy

Dużym zainteresowaniem cieszyło się Forum Szkoleniowe, na którym można było pogłębić wiedzę o franczyzie oraz zdobyć wskazówki dotyczące skutecznego zarządzania własną firmą. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Brian Smart, dyrektor Brytyjskiej Organizacji Franczyzodawców, Piotr Kuczyński, główny analityk Xelion oraz Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w firmie PROFIT system.

Piotr Kuczyński przedstawił prognozę wydarzeń w globalnej gospodarce. Zdaniem głównego analityka Xelion Doradcy Finansowi druga fala kryzysu dopiero się rozpoczęła i na razie nie można jednoznacznie określić, kiedy powróci okres prosperity.

- Wszystko zależy od postawy polityków i decyzji na szczeblu władz Unii Europejskiej. Jeśli jednoznacznie zadeklarują, że są gotowe bronić poszczególnych gospodarek Wspólnoty przed upadkiem i przeznaczą na ten cel określone fundusze, to kapitał spekulacyjny może się wystraszyć – mówił Piotr Kuczyński.

Piotr Kuczyński na Forum na Targach Franczyza 2011

Piotr Kuczyński, główny analityk Xelion Doradcy Finansowi podczas wykładu na Forum Szkoleniowym.

Przyznał, że polska „zielona wyspa” również może zostać wystawiona na próbę.

- Dotychczas pomagał nam słaby złoty, a poza tym nasze banki nie prowadziły tak lekkomyślnej polityki kredytowej, jak to miało miejsce w Stanach Zjednoczonych. Dziś słyszymy, że japoński bank Nomura rekomendował kupowanie CDS-ów dla Polski, czyli instrumentów zabezpieczających przed bankructwem kraju – ostrzegał analityk.

Brian Smart, dyrektor Brytyjskiej Organizacji Franczyzodawców podczas swojego wystąpienia tłumaczył natomiast, jak rozpoznać wartościową ofertę franczyzową.

- Dobry franczyzodawca nie stara się zarobić na sprzedaży licencji na biznes. Jego celem jest rozpowszechnianie swojej marki i know-how tak, aby możliwie wielu przedsiębiorców powielając dany koncept mogło się bogacić. Wie, że sukces dawcy licencji jest uzależniony od powodzenia jej biorców. Chodzi o sytuację, w której obie strony zwyciężają i zarabiają. Franczyza to system oparty na zaufaniu i partnerstwie – mówił Brian Smart.

Wiele firm już dziś zapowiadało, że weźmie udział w przyszłorocznej edycji Targów, bo jest to skuteczny sposób nawiązania kontaktów z przyszłymi partnerami.

(mak)