18.01.2002

Marka to sukces

Marka dla klienta jest pewnego rodzaju gwarancją, że produkt spełnia określone cechy

Jak podaje „Prawo i Gospodarka”, marka dla klienta jest pewnego rodzaju gwarancją, że produkt ma określone cechy i spełni jego oczekiwania. Dlatego też jest gotów zapłacić więcej za produkt lub usługę firmy znanej mu marki, niż za produkt lub usługę mniej znanej firmy.

Marka jest źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej, a jednym z najważniejszych celów współczesnego marketingu jest budowanie marki produktu lub usług. Uzasadnieniem tego stanowiska jest rynkowa wartość marki, która ułatwia sprzedaż produktu lub usług.

Klienci zwykle nie starają się dokonać najlepszego wyboru, starają się uniknąć złego wyboru. Aby uniknąć złego wyboru, często wybierają najbardziej znaną markę. W sytuacji, gdy klient ma coraz większy wybór, tym wierniejszy jest znanej mu marce; wynika to stąd, że nabywca najczęściej nie ma czasu i możliwości, by porównywać cechy produktów i usług konkurencyjnych marek.

W opinii nabywcy marka zapewnia mu następujące korzyści:

  • pozwala oszczędzić czas, jaki by musiał przeznaczyć na zapoznanie się z całą kategorią produktów lub usług
  • marka produktu lub usługi jest sygnałem dla otoczenia o jego pozycji społecznej, biznesowej lub innej
  • marka tworzy tożsamość nabywcy, ponieważ sytuuje go w grupie, która posiada takie produkty lub je używa

Firma, która chce uzyskać dobre wyniki nie może sobie pozwolić na rezygnację z programu budowania marki. Nie warto jednak się łudzić, że cel ten uda się osiągnąć dzięki jednej, zręcznie przeprowadzonej kampanii reklamowej. Przeciwnie, jest to proces długotrwały, czego dowodzą doświadczenia wielu firm, których marki znane są na całym świecie.

Więcej: Prawo i Gospodarka, 18 stycznia 2002

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0