Marka ma znaczenie
Angelika Paszkowska i Agnieszka Szandrocha do decyzji o otwarciu własnego sklepu z bielizną dojrzewały cztery lata. Przez cały ten czas zdobywały doświadczenie w branży odzieżowej i próbowały zorientować się w sytuacji na rynku.
Angelika Paszkowska od dawna wiedziała, że jeśli zdecyduje się kiedyś na założenie własnej firmy, będzie ona związana z branżą odzieżową. Zdawała sobie sprawę z tego, że jeśli chce odnieść sukces, musi zająć się tym, na czym się zna. Tajniki zarządzania sklepem odzieżowym poznała pracując na stanowisku kierowniczym w sklepie odzieżowym. Do otworzenia działalności na zasadzie franczyzy oraz do marki Atlantic przekonała ją menedżerka sklepu z bielizną.
– Kiedyś w Elblągu działał sklep z logo Atlantic. Jednak w pewnym momencie punkt ten został zamknięty, a na jego miejsce weszła inna firma, również zajmująca się sprzedażą bielizny. Pamiętam opinię kierowniczki tamtego sklepu, która opowiadała, że w czasach kiedy sklep funkcjonował pod marką Atlantic sprzedawali lepszą jakościowo bieliznę, przychodziło więcej klientek, a co za tym idzie sklep miał większy utarg – wspomina Angelika Paszkowska, obecna franczyzobiorczyni Atlantic'a.
Angelika Paszkowska była świadoma tego, że jeśli klientka ma do wyboru dwa sklepy sprzedające ten sam produkt, wybierze ten, którego nazwę będzie lepiej kojarzyła. Dlatego zdecydowała się na otwarcie sklepu z produktami znanej marki wspólnie z koleżanką. Zanim jednak przyszłe właścicielki własnego biznesu skontaktowały z wybraną przez siebie firmą, postanowiły na własną rękę zorientować się – czy, i w którym miejscu w Elblągu taki sklep będzie miał szansę odnieść sukces.
– Na początku zrobiłyśmy małe rozeznanie najbliższej okolicy – opowiada Angelika Paszkowska. – Stwierdziłyśmy, że w promieniu dwóch, trzech kilometrów nie ma żadnego sklepu z bielizną, a jednocześnie wiedziałyśmy, że klientki poszukują tego typu towaru.
Analiza konkurencji i popytu na produkt wypadła pomyślnie. Nie zostało więc już nic innego, jak chwycić za telefon i skontaktować się z centralą marki Atlantic.
Zyski na koncie, straty w depozycie
Od pierwszego kontaktu z franczyzodawcą do otwarcia sklepu minęły trzy miesiące. Angelika Paszkowska proces negocjacji wspomina jako sprawny i bezbolesny. Po wstępnych telefonicznych ustaleniach z przedstawicielką firmy Atlantic, przyszłe biorczynie licencji musiały podjąć kluczową decyzję. Firma, pod której nazwą postanowiły otworzyć sklep, oferuje swoim franczyzobiorcom dwa rodzaje współpracy: franczyzę klasyczną (w której franczyzobiorca inwestuje zarówno w sklep, jak i jego zatowarowanie) i franczyzę depozytową (w której franczyzobiorca pokrywa koszty aranżacji i wyposażenia lokalu, ale towar należy do franczyzodawcy).
– Zdecydowałyśmy się na działalność na zasadzie franczyzy depozytowej – opowiada Angelika Paszkowska. – Wiadomo, że nie zawsze sprzeda się wszystkie produkty. W momencie, kiedy kończy się kolekcja oddajemy to, co zostało i dostajemy nowy towar. Nie mamy pieniędzy zamrożonych w towarze, który może się nie sprzedać. Ten model ułatwia również potencjalnym franczyzobiorcom przystąpienie do współpracy, ponieważ kwota inwestycji jest ponad dwukrotnie mniejsza niż w przypadku wyboru franczyzy klasycznej. Towar pozostaje własnością sieci, a franczyzobiorca otrzymuje prowizję od sprzedaży. Wiąże się to z większą zależnością przedsiębiorcy od dawcy licencji, ale zwalnia z konieczności dużego wydatku (40-60 tys. zł) na zatowarowanie sklepu.
Angelika Paszkowska wspomina, że po spotkaniu w Warszawie i podjęciu ostatecznej decyzji, sprawy potoczyły się lawinowo. Ostatnie negocjacje, krótkie szkolenie na temat towaru oraz zasad funkcjonowania firmy i sklep był otwarty.
Z ust do ust
Obecnie sklep Atlantic w Elblągu nie cierpi na brak klientów. Właścicielki wspominają, że już w pierwszych dniach funkcjonowania sklepu zainteresowanie sprzedawaną bielizną przerosło ich oczekiwania. Stało się tak, ponieważ Angelika Paszkowska wraz z Agnieszką Szandrochą zadbały o właściwą reklamę na długo przed otwarciem. Zdawały sobie sprawę, że wejście na rynek z dużą pompą jest niezwykle ważne. Do tego dobra reklama i szybkie zyskanie uznania wśród klientek – to klucz do sukcesu.
– Starałyśmy się odpowiednio wcześniej pozyskać klientów. Dzięki temu, że pracowałyśmy w firmie Monnnari miałyśmy ułatwione zadanie. W momencie zakładania działalności informowałyśmy nasze stałe klientki, że taki sklep powstanie. Postawiłyśmy na tzw. marketing szeptany. Czasami byłyśmy zdziwione, że już tyle osób wie o sklepie, którego jeszcze nie ma – opowiada właścicielka.
Krok po kroku
Otwarcie własnego sklepu marki Atlantic, jak również zarządzanie nim nie było dla Angeliki Paszkowskiej i Agnieszki Szandrochy skokiem na głęboką wodę. Stanowiska kierownicze, które zajmowały w poprzedniej pracy nauczyły je wiele o tej drugiej stronie medalu. Nawet klientki w większości pozostały te same.
Do tej pory sklep Atlantic w Elblągu rozwija się bez większych przeszkód. Angelika Paszkowska zaznacza, że w dużej mierze zawdzięczają to wybranemu modelowi franczyzy. W ten sposób dużo zyskują przy minimalnym ryzyku i odpowiedzialności. Pozwala im to skupić się na jak najlepszym doradzeniu klientkom i zadbaniu o ich komfort bez presji, że koniecznie muszą upłynnić wszystkie produkty z kolekcji, bo inaczej będą na tym stratne. Nie dziś i nie jutro, ale Angelika Paszkowska zdradza, że wraz ze swoją biznesową partnerką myślą już o otwarciu kolejnego sklepu.
Anna Szulepa
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Uwielbia upiększać kobiety, kocha zarabiać pieniądze – to tajniki sukcesu Małgorzaty Ekert, właścicielki butiku Fashion Dream Team.
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
VIVE Profit chce zakończyć ten rok z siecią liczącą sto sklepów. Czy jest już blisko tej liczby?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.