Warto zauważyć, że jeszcze kilka lat temu w rankingach sprzedaży na podium znajdowały się wyłącznie restauracje, które w menu miały frytki i hamburgery. Subway i Starbucks udowodniły, że z innym menu również można zdobyć sympatię konsumentów.
Poniedziałek
26.03.2012
Ranking najlepiej zarabiających amerykańskich sieci fast food pokazuje, że Burger King i Subway nie mają szans na detronizację lidera.
 

Zestawienie wyników sprzedaży za 2011 roku czołowych sieci restauracji przyniósł tylko jedną zmianę. Miejscami zamieniły się dwie fast foodowe marki. Burger King ze sprzedażą szacowaną na 8,4 mld dolarów spadł na piąte miejsce za oferującego hamburgery i frytki Wendy's (8,5 mld dolarów). Mimo, że na całym świecie serwujący kanapki Subway ma o tysiąc restauracji więcej niż McDonald's, to właśnie druga sieć osiąga trzykrotnie lepsze wyniki finansowe w USA. McDonald's sprzedał za 34,2 miliardy dolarów, podczas gdy Subway za 11,4. Stawkę uzupełnia Starbucks - 9,8 mld dolarów.

Z pięciu wymienionych sieci tylko Subway i McDonald's przygotowały w Polsce ofertę franczyzową. Inwestycja w restaurację z kanapkami wynosi ponad 100 tysięcy dolarów, zaś w lokal z kultowym hamburgerem Big Mac 1,2 miliona zł. Polską konkurencją światowych brandów jest Mr. Hamburger, firma pochodząca ze Śląska i zarządzająca już 24 placówkami. Inwestycja w biznes zamyka się w 70 tys. zł.

(dw)


Daniel Wilk
dziennikarz