Franczyza pokochała giełdę

Leśne Runo ma obecnie 15 restauracji. Przed EURO 2012 chce otworzyć jeszcze trzy.
Wtorek
24.04.2012
W kwietniu publiczną emisję przeprowadziły już trzy franczyzowe spółki. Sprawdź, która zyskała na starcie najwięcej.
 

12 kwietnia – Auto Spa, 19 kwietnia – Solar i 23 kwietnia – Leśne Runo. Tak na warszawskim parkiecie wyglądał kalendarz debiutów firm, które w swoim rozwoju korzystają z modelu franczyzowego. Sieciowe koncepty coraz chętniej decydują się na publiczne emisje akcji, uznając je za bezpieczne i tanie źródło pozyskiwania kapitału.

Spośród kwietniowych debiutantów najlepsze otwarcie miało Leśne Runo, którego kurs na starcie notowań alternatywnego rynku New Connect wzrósł o 37 proc. Spółka zarządza siecią restauracji zlokalizowanych przy stacjach paliw w sąsiedztwie ważnych dróg krajowych i autostrad. Jej prezes, Paweł Jachowski, przyznaje jednak, że jego spółce zależało nie tylko na pozyskaniu środków finansowych, ale przede wszystkim na wzmocnieniu renomy marki. Jeszcze w grudniu bowiem Leśne Runo przeprowadziło prywatną emisję akcji, skierowaną do zamkniętego grona inwestorów, dzięki której pozyskało pół miliona złotych.

- Pieniądze zebrane zarówno podczas emisji prywatnej, jak i publicznej, posłużą do realizacji kolejnych inwestycji. Jeszcze przed EURO 2012 chcemy oddać do użytku trzy nowe lokale, a także rozpocząć nowe realizacje – mówi Paweł Jachowski.

Spółka Leśne Runo zarządza 15 restauracjami pod tą samą nazwą, z czego 5 prowadzonych jest we franczyzie. W ubiegłym roku spółka zanotowała przychody w wysokości 6,8 mln zł i stratę na netto na poziomie 221,9 tys. zł.

- Gorsze wyniki finansowe za 2011 rok spowodowane były koniecznością zamknięcia dwóch relatywnie nowych, nierentownych lokali – mówił podczas uroczystości debiutu giełdowego Jachowski. - Wyniki za pierwszy kwartał 2012 pozwalają jednak na znaczny optymizm. W całym roku oczekujemy ok. 20 proc. wzrostu przychodów. Spółka trwale odzyska rentowność.

Pozostali debiutanci nie cieszyli się już tak dobrymi wynikami jak Leśne Runo. Auto-Spa straciło na starcie 4,74 proc. i cena akcji spadła do 10,45 zł, zaś Solar Company zyskał 5 proc. - akcja kosztowała 13,65 zł.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz