Naszym franczyzobiorcą może zostać każdy. Jest tylko jeden warunek – musi kochać czekoladę
Tomasz Dembiński, masterfranczyzobiorca Chocolate Company
Niedziela
08.07.2012
Wyroby holenderskiej firmy Chocolate Company tak posmakowały Tomaszowi Dembińskiemu, że postanowił sprowadzić je nad Wisłę. Dziś prowadzi własną pijalnię.
 

Prowadzenie pijalni czekolady to trudny biznes, chociażby dlatego, że gdy masz ochotę na kawę, to nie pójdziesz do pijalni czekolady. A idąc obok pijalni czekolady, nawet jeśli masz ogromną ochotę, żeby tam wejść, to pojawiają się wyrzuty sumienia, że to tuczące lub niezdrowe. Na szczęście z roku na rok łasuchów przybywa, a wraz z nimi na rynku pojawiają się kolejne pijalnie czekolady. Jedną z nich jest Chocolate Company, która zadebiutowała w Polsce na początku 2011 roku, dziś działają już cztery punkty, dwa z nich we franczyzie. Na świecie Chocolate Company ma 20 placówek, z których większość należy do biorców licencji. O tym, że marka zawitała do naszego kraju, zadecydował, jak to często bywa, przypadek.

– Pewnego razu pojechałem z narzeczoną na weekend do Holandii. Byliśmy w Maastricht i idąc przez rynek, wstąpiliśmy do pijalni czekolady Chocolate Company. Usiedliśmy, wypiliśmy czekoladę, kupiliśmy trochę słodyczy do domu i poszliśmy dalej – wspomina Tomasz Dembiński, masterfranczyzobiorca Chocolate Company i właściciel dwóch placówek. – Po powrocie do Polski zaczęliśmy rozmawiać o Chocolate Company i uznaliśmy, że to ciekawy pomysł na biznes. Byłem wtedy współwłaścicielem agencji reklamowej, a przyjaciółka pracowała w korporacji. Mogliśmy zainwestować trochę pieniędzy, ale nie chcieliśmy osobiście angażować się w prowadzenie biznesu. Jednak pomysł otworzenia własnej pijalni czekolady cały czas chodził nam po głowie. Wróciliśmy więc do Holandii, żeby dowiedzieć się o Chocolate Company czegoś więcej. W sklepie spotkaliśmy właścicieli, Mirjam Schroeder i Toussanta Claessens, z którymi zaczęliśmy rozmawiać o możliwości współpracy. Oczywiście, wtedy wszystko było jeszcze w sferze odległych planów.

Plany zaczęły jednak szybko nabierać realnych kształtów, bowiem smakosze holenderskiej czekolady postanowili zrobić rekonesans i dowiedzieć się, czy w ogóle są jakiekolwiek szanse na wejście z nieznaną marką do znanej galerii handlowej.
– Na pierwszy ogień poszła stołeczna galeria Blue City. Zadzwoniłem do biura i spytałem, z kim mogę rozmawiać w sprawie najmu. Padło pytanie, z jakiej jestem firmy, a kiedy odpowiedziałem, że z żadnej, wtedy polecono mi wysłać e-mail z zapytaniem. Zaproponowałem półgodzinne spotkanie, na którym przedstawię szczegóły swojego pomysłu. Ku mojemu zaskoczeniu udało się – opowiada Tomasz Dembiński. – Przygotowałem prezentację o firmie, a na spotkanie zabrałem gorące mleko w termosie i Hotchocspoon, czyli kostkę czekolady na drewnianej łyżeczce, z której robi się czekoladę do picia. Zacząłem opowiadać o Chocolate Company, dałem do spróbowania kostkę czekolady i pokazałem zdjęcia sklepów działających na świecie. Moja rozmówczyni powiedziała: „Genialne!” i zaprowadziła mnie na parter centrum handlowego, gdzie obok fontanny był lokal do wynajęcia. Pomyślałem sobie, że to się dzieje naprawdę! Co z tym teraz zrobić?

Słodka galeria

Lokal w Blue City nie spełniał pokładanych w nim nadziei. Jednak pierwszy sukces zachęcił Tomasza Dembińskiego do dalszych poszukiwań. Ich efektem była propozycja najmu lokalu w warszawskiej Galerii Mokotów. – Telefon z centrum handlowego sprawił, że nasze marzenia zaczęły nabierać realnych kształtów. Policzyliśmy pieniądze, przygotowaliśmy biznesplan i zaczęliśmy się zastanawiać, kto zostawi swoją pracę i zajmie się czekoladą – opowiada Dembiński. – Po urlopie wróciłem do agencji i powiedziałem, że zmieniam swoje życie. Chcę sprzedać swoje udziały i zaczynam się bawić w króla czekolady.

Inwestycję w czekoladowe królestwo poprzedziły dokładne badania i analizy rynku. Dembiński i jego wspólnicy wynajęli studentów, którzy liczyli na przykład, ile osób przechodzących obok kawiarni wchodzi do środka. Przeprowadzili też badania marketingowe sprawdzające, czy produkt przyjmie się na rynku. Na podstawie zebranych informacji powstała prezentacja, która miała zachęcić Holendrów do podjęcia współpracy z Polakami.

– Opowiedzieliśmy im o sytuacji i perspektywach polskiego rynku. Byliśmy wówczas „zieloną wyspą”, jedynym krajem w Europie, który zanotował wzrost PKB. W prezentacji znalazła się również analiza konkurencji i kierunki rozwoju firmy nad Wisłą – mówi Dembiński. – Nasze argumenty ich przekonały, co zaowocowało podpisaniem umowy masterfranczyzy, która umożliwia mi rozwój sieci franczyzowej w Polsce i w Europie Wschodniej. Mam również wyłączność na sprzedaż produktów Chocolate Company na tym obszarze.

Jak kupić dobrą zmywarkę?

Kiedy wszystkie umowy były już wynegocjowane i podpisane, przyszedł czas na urządzanie pijalni. Wytyczne dotyczące wyglądu pochodziły z Holandii, jednak wyposażenie leżało już w gestii franczyzobiorcy. – Znalazłem w internecie firmę handlującą wyposażeniem lokali gastronomicznych i postanowiłem kupić u nich zmywarkę. Sprzedawca podał mi rozmiary i spytał, czy chcę standardową 120. Postanowiłem dopytać, co to znaczy: „120”. Sprzedawca wytłumaczył, że chodzi o czas mycia. „120 minut?” – spytałem. „Nie, sekund” – odpowiedział sprzedawca... Wtedy uświadomiłem sobie, że kompletnie nic nie wiem o branży, w której zacząłem działać – wspomina masterfranczyzobiorca. – Na początku działalności zaliczyłem jeszcze jedną wpadkę. Pierwszy magazyn, który wynajęliśmy, okazał się za mały, żeby pomieścić całe zamówienie. Wynająłem więc kolejny, większy magazyn, ale niestety również to miejsce bardzo szybko przestało nam wystarczać. Przez pierwszy miesiąc jeździłem z pudłami pełnymi czekolady z jednego końca miasta na drugi, żeby dostarczyć towar do sklepu.

Wyspa nad morzem

Pijalnia czekolady Chocolate Company w Galerii Mokotów ruszyła 22 stycznia 2011 roku. Kilka tygodni później pojawił się w niej przedstawiciel Złotych Tarasów, innego warszawskiego centrum handlowego, który zaproponował uruchomienie w galerii wyspy z naszymi czekoladami.
– Jeszcze nigdzie na świecie Chocolate Company nie sprzedawało swoich produktów w ten sposób. Na szczęście nie musieliśmy długo przekonywać naszych partnerów w Holandii, że to jest dobry kierunek rozwoju. Ustaliliśmy kwestie formalne i zabraliśmy się do tworzenia projektu. Teraz wyspy wymyślone w Polsce rozwijane są we wszystkich krajach, gdzie działa Chocolate Company – dodaje Dembiński.

W październiku 2011 roku została otwarta kolejna słodka wyspa. Również tym razem o jej powstaniu zadecydował przypadek. – Po spotkaniu z przedstawicielami gdańskiego CH Klif, gdzie miała powstać nasza druga wyspa, odebrałem telefon od osoby zainteresowanej współpracą na zasadzie franczyzy. Skonsultowaliśmy ten pomysł z Holendrami i ustaliliśmy, jak miałby wyglądać system franczyzowy w Polsce. Mój rozmówca przystał na zaproponowane warunki i zaczęliśmy szukać odpowiedniej lokalizacji, którą udało nam się znaleźć w Galerii Bałtyckiej – wspomina Tomasz Dembiński. Franczyzobiorca przeszedł gruntowne szkolenie, podczas którego poznał nie tylko wszystkie sekrety czekolady, ale dowiedział się również, jak prowadzić słodki biznes. – Przez pierwsze trzy miesiące sam stałem za ladą w sklepie – wspomina Dembiński. – I tego samego wymagam od franczyzobiorców. Nawet teraz zdarza mi się sprzedawać, kiedy np. pracownik nagle się rozchoruje. Naszym franczyzobiorcą może zostać każdy. Jest tylko jeden warunek – musi kochać czekoladę.

notowała Magdalena Krocz


ZOBACZ W KATALOGU

7th Street - Bar&Grill
A.Blikle
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Biesiadowo
Bike Café
Bobby Burger
BoBoQ
Burgerownie, Pizzerie, Trattorie, Kawiarnie
Carte d’Or Cafe
Chop Chop Lody Tajskie
Cleopatra
CoffeeFeel
Coffeeloffee
Coffeeshop Company
Columbus Coffee
Cools
Crazy Bubble
Crazy Piramid Pizza
Da Grasso
Dolce Lato, Gelato...The Italian way
Domino’s Pizza
Easy Beer
Easy Wine
Erbil Doner Kebab
Express Oriental
Fabryka Pizzy
Felix Chicken
Fornetti
Frankie’s
Fresh Gelato
Gruby Benek
Jack’s Bar & Restaurant
Kebab King
Kiełbaskowo
Koku Sushi
Kołacz na okrągło
Krowarzywa
Kuchnia Marche
Lepione
Little Caesars Pizza
Lodolandia
Lodostrefa
Lody Bonano
Lody Mangatto
Lody Marsjano
Lody Przygoda & Lavazza
Lody Smaki Natury
Los Tacos
Mad Box
Makarun Spaghetti and Salad
McDonald’s
Meat & Fit – Slow Food
Mihiderka
Mini Melts
Ministerstwo Śledzia i Wódki
MOJITO LEMON
Mr Hamburger
Mr. Kebab
Naleśnikarnia Gramofon
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niko Spaghetti Bar
Olimp
Organic Coffee & more
Pan Naleśnik
Papa John’s Pizza
Pierogarnia Stary Młyn
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Dominium
Pizzeria Stopiątka
Przystanek Pierogarnia
Red Hot Chicken
Restauracje Sphinx
Rybkodajnia
Setka Bar
Sevi Kebab
Shrimp House
So! Coffee
Stara Pączkarnia
Stava - niezawodne dowozy
Subway
Sztuka Maka
Tel Aviv
Telepizza
Tutti Santi
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Western Chicken
Western Tortilla
Willisch
Yogo Factory
Zapieksownia
Zdrowa Krowa Slow Food Fast
Z ogórem czy bez?

POPULARNE NA FORUM

Jedzenie w dobrym miejscu

Jeżeli ktoś szuka fachowców z Wrocławia to polecam https://gastrodesign.pl . Wykonali mi projekt technologiczny - uczciwie, bez naciągania na sprzęty

2 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Jedzenie w dobrym miejscu

Projekt technologiczny jest często bagatelizowany a niektórzy nie zdają sobie sprawy z tego, że to przede wszystkim ułatwienie nie tylko dla wykonawców ale dla samego...

2 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Jaką gastronomię otworzyć przy trasie szybkiego ruchu?

Szybkie jedzenie, czyli coś z fast foodów. A jeśli decydujesz się na gastronomię przy trasie szybkiego ruchu, to warto postawić na system przywoławczy. W ten sposób...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Pożyczki finansowe na poziomie nieba

Uwaga Sky Level Finance oferuje najlepsze opcje pozyczek mozliwych kredytobiorców. Oferujemy pozyczki i mozliwosci finansowe Na calym swiecie Jestesmy jednym z niewielu...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.05.2018
zaklep.to - System rezerwacji stolików

Witam, chciał bym wam przedstawić projekt aplikacji do rezerwacji miejsc. Będzie ona wspierała wasze restauracje w odbieraniu rezerwacji o każdej porze. Zapraszam na...

1 wypowiedzi
ostatnia 13.05.2018
Lodziarnie na fali

Everything that is tonic, eco and carefully assembled is on top so nothing interesting. On Write my Essay the off chance that the dessert parade is extremely expected to get...

9 wypowiedzi
ostatnia 12.05.2018
Zdrowo i Zielono

Ja ostatnio zacząłem zdrowo się odżywiać i zakupiłem wiele produktów z Melvitu http://melvit.pl/p_kuskus-perlowy-4-x-80-g_419 Mają tam naprawdę szeroki wybór...

2 wypowiedzi
ostatnia 11.05.2018
McDonalds opinie o franczyzie

Witam, Zastanawiam się nad wysłaniem dokumentów do McDonalda, aby wziąć udział w szkoleniu o ile przyjmą moje dokumenty i przejęciu jednego z lokali. Szukałem trochę...

1 wypowiedzi
ostatnia 27.04.2018