30.08.2012

Małe sklepy upadają

Samodzielne sklepy spożywcze przegrywają z dyskontami. W tym czasie zarządzająca kilkoma sieciami spółka Eurocash chwali się wzrostami.

Między styczniem a lipcem nasz rynek handlu detalicznego skurczył się o blisko 9 tys. sprzedawców. Prawdziwym „gatunkiem na wymarciu” okazują się jednak sklepy spożywcze, których liczba w pierwszej połowie roku zmniejszyła się o niemal 3 tys. Dane z raportu Soliditet Polska nie pozostawiają złudzeń – drobny handel nie radzi sobie z konkurencją ze strony supermarketów i dyskontów.

Sklep sieci Delikatesy Centrum.

Sprzedaż hurtowa Eurocashu do Delikatesów Centrum wzrosła w pierwszym półroczu 2012 o 17,1 proc.

Nic dziwnego, że coraz więcej właścicieli małych sklepów spożywczych przystępuje do sieci franczyzowych, uzyskując tym samym dostęp do silnego zaplecza hurtowego dawców licencji. Zjawisko to ma odzwierciedlenie w wynikach finansowych spółki Eurocash, do której należy największe na polskim rynku portfolio marek franczyzowych z sektora handlowego.

Franczyzodawca marek abc, Delikatesy Centrum i Groszka w pierwszym półroczu 2012 roku powiększył swoje przychody o ponad 71 proc. Uzyskał tym samym obroty w wysokości 7,9 mld zł. Dzięki przyłączeniu Grupy Dystrybucyjnej Tradis, Eurocash osiągnął też 62 mln zł zysku netto, co stanowi wzrost o 42,5 proc. rok do roku.

– Proces konsolidacji Grupy Tradis przebiega zgodnie z planem. Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty odnotowaliśmy na każdym poziomie rachunku wyników, choć w przypadku zysku netto był on nieco mniej spektakularny. Spadek rentowności netto (czyli zysku netto podzielonego przez przychody spółki – przyp. red.) to jednak naturalna konsekwencja wzrostu kosztów finansowych, związanego przede wszystkim z obsługą długu zaciągniętego na sfinansowanie naszych planów akwizycyjnych – wskazuje Jacek Owczarek, dyrektor finansowy i członek zarządu Eurocashu.

Eurocash chwali się też mocną pozycją, jaką w strukturze przychodów ma franczyzowa sieć Delikatesy Centrum. Sprzedaż hurtowa do odbiorców z tego konceptu wzrosła w pierwszym półroczu o 17,1 proc. Powiększyła się również liczebność sieci, która w połowie w połowie 2012 roku liczyła 693 sklepy, tj. o 44 więcej niż na koniec 2011 r. Eurocash nie publikuje jednak analogicznych danych dotyczących swoich pozostałych marek franczyzowych.

(gum)