Według różnych danych od 2006 roku liczba sklepów spożywczych zmniejszyła się o ponad 21 tys.
Jacek Spychała, dyrektor ds. marketingu i PR Żabka Polska.
Niedziela
14.10.2012
Rynek jest perspektywiczny, ale nie rozwija się już tak dynamicznie, jak w latach poprzednich - mówi Jacek Spychała z firmy Żabka Polska.
 

Jakie wydarzenia miały największy wpływ na branżę spożywczą w ciągu tego roku?
Pierwszą połowę roku zdominował temat Euro 2012. Większość sieci handlowych zanotowała wzrosty sprzedaży w kategoriach związanych z oglądaniem meczów piłki nożnej, dlatego wysokie obroty notowały punkty sprzedaży przekąsek oraz napoje. Druga połowa roku nie jest już tak optymistyczna. W Polsce odnotowaliśmy spektakularne upadki firm turystycznych oraz finansowych, w lipcu upadłość ogłosiła sieć delikatesów Bom. Mimo to handel detaliczny jest nadal jedną z najbezpieczniejszych dla inwestorów branż, która wciąż ma duży potencjał rozwoju. Rynek będzie się jednak cały czas konsolidował, również dzięki aktywności firmy Żabka Polska. W tym roku dołączyła do nas sieć sklepów Zatoka, kolejne wyrażają takie zainteresowanie.

Jaka jest pana zdaniem przyszłość rynku?
Rynek jest nadal bardzo perspektywiczny, ale rozwija się mniej dynamicznie, niż w latach poprzednich. Co roku obserwujemy cyklicznie zmniejszającą się liczbę placówek w kanale tradycyjnym. Według różnych danych od 2006 roku liczba sklepów spożywczych zmniejszyła się o ponad 21 tys. Trend spadkowy najwyraźniej można zaobserwować w liczbie sklepów małoformatowych i średniej wielkości. Jest to zatem bardzo dobry moment, aby zastanowić się nad przystąpieniem do dużej, stabilnej finansowo sieci sklepów, takiej jak Żabka, która zapewni ajentowi pełne wsparcie logistyczne, sprzedażowe i marketingowe. Na trudnym i coraz bardziej wymagającym rynku takie sieci jak Żabka czy Freshmarket, mające przejrzystą strukturę asortymentową, sprawdzony model biznesowy i nie obawiające się inwestować, mają szansę na dalszy rozwój.

Rozmawiała (mak)


NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.