Krzysztof Gradecki, twórca Eko Holdingu, sprzedał swoje udziały w spółce funduszowi inwestycyjnemu Advent International.
Sobota
27.10.2012
Jeden z większych operatorów sieci spożywczych zmienia właściciela. Ponad 1000 sklepów trafi w ręce funduszu inwestycyjnego.
 

Blisko 300 sklepów Eko i ponad 700 marki Rabat, kilkadziesiąt sklepów convenience (małych punktów osiedlowych) Aligator i ponad 150 drogerii Jasmin – oto dorobek Krzysztofa i Marzeny Gradeckich, twórców i do niedawna właścicieli notowanej na giełdzie spółki Eko Holding. Jeszcze pół roku temu przedsiębiorcze małżeństwo deklarowało plany rozwoju swoich sieci, dziś jest już poza spółką.

Nowym właścicielem holdingu został fundusz inwestycyjny Advent International, który przejął spółkę za 160 mln zł. Światowy potentat zadeklarował chęć przejęć EKO jako pierwszy, ale szybko napotkał konkurenta w postaci innego funduszu, MID Europa Partners. Między rywalami rozpoczęła się zacięta licytacja, w wyniku której oferowana cena za akcje Eko Holdingu wzrosła z 4,1 zł (pierwotna oferta Adevnt International) do 5,6 zł. Zainteresowanie spożywczą spółką ze strony inwestycyjnych gigantów spowodowało, że kurs jego akcji wzrósł z nieco ponad 3 zł w lipcu do 6,30 zł w październiku.

Fundusze inwestycyjne poczynają sobie na polskim rynku handlowym coraz śmielej. Słowacko-czeska Penta Investments już pięć lat temu przejęła za ponad pół miliarda złotych sieć Żabka i od tamtej pory aktywnie kontynuuje jej rozwój. Coraz aktywniejszy jest też fundusz Resource Partners Holdings, którego właściciele deklarują chęć inwestowania w branży spożywczej, a niedawno również dobili targu ze spółką Eurocash i w sprawie sieci drogerii Natura oraz Aster.

Nie wiadomo na razie, co czeka franczyzobiorców sieci zarządzanych dotychczas przez Eko Holding. Jeśli Advent International zechce poprzez swój nowy nabytek włączyć do walki o udziały w konsolidującym się rynku handlowym w Polsce, to prawdopodobnie partnerzy sklepów Eko i Rabat mogą spać spokojnie, a być może oczekiwać nawet liczyć na jeszcze korzystniejsze zasady współpracy z franczyzodawcą.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz
/1/
ZOBACZ WIĘCEJ

POPULARNE NA FORUM

sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

1 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców

Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)

1 wypowiedzi
ostatnia 27.01.2022
Franczyza, która daje niezależność

No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....

1 wypowiedzi
ostatnia 26.01.2022