09.11.2012

Zrzutka na inwestycję

O Crowdfundingu, czyli finansowaniu społecznościowym przy pomocy portalu internetowego, opowiada Arkadiusz Regiec, prezes Beesfund.com.

Na czym polega crowdfunding?
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to mechanizm pozyskiwania środków na realizację projektów biznesowych, społecznych, czy kulturalnych od internautów. Bazuje na tym, że jako uczestnicy wirtualnej społeczności nie tylko komunikujemy, czy kupujemy, ale także chcemy współtworzyć, angażować się i wspierać ciekawe inicjatywy. Motywatorem takiej decyzji zazwyczaj jest kaprys, znajomość z twórcą, podobne hobby, czy zainteresowanie uczestnictwem w projekcie. Crowdfunding daje możliwość udziału w procesie tworzenia i korzystania z efektów realizacji projektu.

Arkadiusz Regiec, prezes Beesfund.com

Finansowanie społecznościowe może być także wykorzystane we franczyzie. Dla przykładu potencjalny franczyzobiorca, który ma część kapitału i lokalizację, w ramach projektu może sprzedać część akcji w spółce w formie przedsprzedaży kuponów czy produktów.
Arkadiusz Regiec, prezes Beesfund.com

Jakie działalności mogą być w ten sposób finansowane?
Nie ma limitów, ani zakazów dotyczących typów projektów. Za pomocą crowdfundingu finansowane są m.in. projekty filmowe, książki, płyty i wydarzenia, ale też np. pomnik Robocopa, kanapa dla Biblioteki Sąsiedzkiej, czy projekty biznesowe w ramach crowdfundingu udziałowego. Finansowanie społecznościowe może być także wykorzystane we franczyzie. Dla przykładu potencjalny franczyzobiorca, który ma część kapitału i lokalizację, w ramach projektu może sprzedać część akcji w spółce w formie przedsprzedaży kuponów czy produktów. Trzeba pamiętać, że w celu przekonania wielu osób do wsparcia projektodawca musi być wiarygodny, a projekt prowadzony w sposób transparentny. Cel musi być zrozumiały i korzystny dla szerszej społeczności, więc projekty B2B rzadko się w ten sposób sprawdzają.

Jakie zalety ma finansowanie społeczne oraz jakie niesie ze sobą ryzyko?
Finansowanie społecznościowe zmienia model rynkowy. Nie trzeba inwestować wielkich pieniędzy, żeby zrealizować plan i czekać na efekty. Jest to też alternatywne źródło kapitału dla osób, które nie mają do niego dostępu, a są zdeterminowane by działać. Model społecznościowy nie musi jednak wiązać się z korzyściami finansowymi. Grupa osób może skutecznie wypromować dany projekt w sieci. Ryzyko wiążą się przede wszystkim z tym, że trudno określić jak dużo kapitału można pozyskać i czy uda się go zebrać.

Czy podobne projekty były już testowane w Polsce?
Beesfund.com to pierwszy w Polsce portal, który umożliwia udziałowe finansowanie społecznościowe. Na własnym przykładzie pokazaliśmy, ze model ten działa, sprzedając 5 proc. akcji Beesfund SA i zyskując 69 nowych akcjonariuszy, a zarazem ambasadorów naszej firmy. Teraz, jako współwłaściciele mają interes w dalszym rozwoju.

rozmawiał (boa)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0