10.01.2013

Nowe zasady gry

Niższe prowizje Mastercard i Visa szansą dla doradców sprzedających terminale płatnicze.

W połowie 2012 roku w polskich portfelach było 25,7 mln kart debetowych i 6,6 mln kart kredytowych, a według prognoz analityków liczba plastików zastępujących gotówkę będzie rosła. Zmianom nawyków płatniczych mają służyć również płatności zbliżeniowe oraz płatności dokonywane za pomocą telefonów komórkowych. Wraz z rosnącą liczbą kart płatniczych rośnie również liczba terminali do ich obsługi, które pojawiają się w coraz mniejszych sklepach i punktach usługowych. Rozwojowi tych form płatności z pewnością pomoże obniżenie opłaty interchange, pobieranej przez bank od agenta rozliczeniowego przy każdej transakcji dokonywanej przy pomocy karty płatniczej. Opłaty obniżył najpierw Mastercard, a od 1 stycznia tego roku stawki zmniejszyła również Visa. W przypadku MasterCard stawki opłat dla kart debetowych spadną o 28 proc. a dla kart kredytowych zmniejszą się o ok. 11 proc. To oznacza, że w kieszeni przedsiębiorców posiadających w swoich placówkach terminale do obsługi kart płatniczych pozostanie w przyszłym roku od 150 do 200 mln zł.

Terminal płatniczy Rea Card

Partnerzy Montrada zajmują się dystrybucją terminali płatniczych, świadczą również usługi związane z rozliczaniem bezgotówkowych transakcji płatniczych.

Zmiany następują również na rynku dystrybutorów terminali do kart płatniczych. Istotną rolę na polskim rynku płatności bezgotówkowych chce odegrać agent rozliczeniowy Montrada GmbH,oferujący obsługę systemów płatniczych i płatności dokonywanych kartami, którego właścicielem jest Equens SE. Do polskiego oddziału spółki wcielony zostanie zespół 50 doradców klientów biznesowych Rea Card.

- To kolejny ważny krok w budowaniu pozycji na polskim rynku. Za pośrednictwem doradców rozszerzamy naszą obecną współpracę z bankami o sprzedaż bezpośrednią - mówi Kay-Hendrik Eichler, prezes spółki Montrada GmbH oraz oddziału montrada w Polsce. - Przejęcie doświadczonej sieci sprzedaży spowoduje znaczne rozszerzenie sprzedaży produktów naszej firmy. Wraz z powiększającym się pakietem usług, powiązanych z obsługą płatności bezgotówkowych, montrada chce systematycznie zwiększać swój udział w polskim rynku.

Na razie na rynku pozostaną obie marki – zarówno Rae Card, jaki i Montrada. Natomiast dalszy rozwój sieci sprzedaży będzie odbywał się już wyłącznie pod marką montrada.

- Sam proces przejęcia daje nowe możliwości rozwojowe naszym dotychczasowym partnerom oraz znacząco rozszerza obszary nowych możliwości współpracy. Dzięki połączeniu sił z Montrada możemy rozszerzyć nasz zakres współpracy z bankami, instytucjami finansowymi oraz z firmami działającymi w szeroko pojętej branży usług. Na dzień dzisiejszy nasze produkty dostępne są m.in. w grupie BRE Banku czy Banku Pocztowym – wyjaśnia Jarosław Archacki, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju sieci montrada - Połączenie z montrada sprawiło, że staliśmy się centrum autoryzacyjnym o międzynarodowym zasięgu. To umocniło naszą pozycję na rynku, a w kontekście obniżki opłat interchange w Polsce oraz wysoką dynamiką rozwoju rynku terminali płatniczych daje nam naprawdę dobre perspektywy rozwoju.

Rea Card została założona w 2008 roku i jest spółką-córką Rea Card GmbH Deutschland. Firma zajmuje się dystrybucją terminali płatniczych, świadczy również usługi związane z rozliczaniem bezgotówkowych transakcji płatniczych. Nowy właściciel, spółka Montrada, również wywodzi się z Niemiec, ale od października 2010 jedynym udziałowcem jest spółka Equens SE.

Przyszły partner handlowy powinien mieć doświadczenie w sprzedaży B2B oraz cieszyć się dobrą opinią klientów. montrada poszukuje partnerów handlowych z całego kraju. Do ich zadań będzie należało pozyskiwanie akceptantów, czyli punktów handlowo-usługowych, które będą przyjmować płatności bezgotówkowe za pośrednictwem oferowanego przez firmę terminala płatniczego, ale także opieka biznesowa nad pozyskanym klientem.

(mak)