Lodziarnie notują największe zyski w okresie ciepłych miesięcy. Polscy klienci wciąż rzadko jedzą lody zimą. Lokalizacja w galerii handlowej pozwala częściowo zmniejszyć negatywne efekty sezonowości.
Niedziela
17.03.2013
Pierwszy punkt pojawi się w Pradze. W przeciwieństwie do Grycana większość lodziarni rozwija swoje sieci za pomocą franczyzy.
 

Praga, centrum handlowe Cerny Most – to tam pod koniec marca powstanie pierwsza czeska lodziarnia Zbigniewa Grycana. Podobnie jak w Polsce, również i w kraju naszych południowych sąsiadów marka będzie rozwijać się jednak wyłącznie w oparciu o własne placówki.

Grycan nigdy nie korzystał z franczyzy, a ponad setką działających w Polsce lodziarni zarządza jego spółka. W Czechach już powołał odpowiednie struktury organizacyjne, które mają odpowiadać za rozwój konceptu w tym kraju. Nie ma jednak mowy o spowolnieniu wzrostów w Polsce. W ubiegłym roku w Polsce sieć powiększyła się o 9 lokali, w tym przybędzie ich kilkanaście.

Wśród właścicieli lodowych marek Zbigniew Grycan jest jednym z niewielu, którzy rezygnują z pozyskiwania partnerów we franczyzie. Dla sieci takich, jak Carte d’Or, Lody Bonano, Lody Gotti czy Lodomania sprzedaż licencji na biznes to motor rozwoju.

- W przeciągu najbliższych dwóch lat planujemy otworzyć minimum 15 nowych kawiarni serwujących także lody. Franczyzobiorców poszukujemy na terenie całego kraju – mówi Artur Czoska, dyrektor ds. rozwoju sieci franczyzowej Carte d'Or Cafe.

- Przyszli partnerzy nie muszą mieć doświadczenia w branży. To nie gra roli, najważniejsza jest chęć współpracy i wspólne rozwijanie sieci. Franczyzodawca jest po to aby im pomóc, podpowiedzieć i doradzić. Bardzo często osoby rozpoczynające z nami współpracę sami obsługują lodziarnię. Uczą się wszystkiego od podstaw, a my robimy wszystko, żeby zarazić ich naszą pasją. Wielu kontrahentów, którzy odnieśli sukces w poprzednim sezonie podejmuje decyzję o otwarciu kolejnych lokali w innych miastach – mówi Radosław Charubin, właściciel sieci Lody Bonano.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz