03.04.2013

Raport o rynku franczyzy 2013

Polski rynek franczyzy oparł się kryzysowi i kolejny rok z rzędu odnotował wzrost. Na koniec 2013 spodziewamy się nawet 930 pomysłów na biznes na licencji.

Rok 2012 przyniósł wiele zmian. Branża spożywcza powiększyła się o 1800 sklepów na licencji, a ponad połowa nowych systemów franczyzowych powstała w gastronomii. Z drugiej strony banki wstrzymują rekrutację, a biura nieruchomości trwają w stagnacji razem z rynkiem mieszkaniowym. Polski rynek franczyzy oparł się jednak kryzysowi i kolejny rok z rzędu odnotował wzrost. Na koniec 2013 roku Polacy będą mieli do wyboru 930 pomysłów na biznes.

Wykres przedstawiający liczbę systemów franczyzowych w Polsce Fot. PROFIT system

W 2012 roku przybyło 59 systemów franczyzowych działających w Polsce.

Rok 2012 upłynął pod znakiem integracji w branży spożywczej. Jak wynika z Raportu o rynku franczyzy 2013 firmy PROFIT system na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 24,5 tys. sklepów franczyzowych oferujących artykuły spożywcze i przemysłowe, to o 1,8 tys. więcej niż w roku poprzednim. Liderem, kolejny rok z rzędu w tym segmencie, jest należąca do Grupy Eurocach sieć „abc”, która powiększyła się o 713 nowych punktów i liczy 5,3 tys. sklepów.

Wzloty i upadki

Na koniec 2012 roku na zasadach franczyzy funkcjonowało łącznie 51,2 tys. placówek, to o 3,2 tys. więcej niż w 2011 roku. Specjaliści PROFIT system prognozują, że do końca 2013 roku powstanie kolejne 3 tysiące placówek franczyzowych, a ich łączna liczba przekroczy 54 tys. Jednak nie wszystkie branże mogą pochwalić się przyrostem placówek. Istotnie skurczył się rynek franczyzy bankowej. W 2012 roku działało 2949 placówek bankowych na licencji – o 433 mniej niż w ubiegłym roku. Tak duża zmiana miała miejsce za sprawą Monetii, która nie należy już do Banku DnB NORD i nie została uwzględniona w tegorocznym zestawieniu. Niemniej dziewięć, z piętnastu rozwijających sieć partnerską banków, odnotowało wzrosty. Na plusie zakończyły rok m.in. Alior Bank (+ 120), Invest Bank (+46), Meritum Bank (+42), Pekao SA (+19), eurobank (+19), Bank Zachodni WBK (+13) czy Getin Noble Bank (+11).

Nie był to także łatwy rok dla firm odzieżowych. Z rynku zniknęło 20 odzieżowych systemów franczyzowych, ubyło też 320 sklepów z odzieżą i obuwiem. To największy spadek na rynku franczyzy w 2012 roku, ale mimo to branża odzieżowa wciąż pozostaje na pierwszym miejscu pod względem liczby systemów, których na koniec roku działało 142.

W 2012 roku w Polsce działały 864 systemy franczyzowe, czyli o 59 więcej niż w roku poprzednim. Najwięcej, bo aż 29 powstało w gastronomii. Zdaniem ekspertów PROFIT system dynamika wzrostu liczby systemów franczyzowych utrzyma się i do końca 2013 roku może ich być nawet 930 - Na polskim rynku wciąż jest miejsce na nowe koncepty franczyzowe, natomiast ich debiut jest o wiele trudniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Przede wszystkim franczyzobiorcy są bardziej świadomi swoich wyborów i potrafią zweryfikować dobrą ofertę. W 2012 roku zadebiutowało 100 nowych systemów, ale 41 zakończyło swoją działalność, czyli o 28 mniej niż rok wcześniej. Ta tendencja świadczy o dojrzałości polskiego rynku franczyzy – komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system.

Specjaliści PROFIT system prognozują, że do końca 2013 roku powstanie kolejne 3 tysiące placówek franczyzowych, a ich łączna liczba przekroczy 54 tys.

Wykres przedstawiający liczbę placówek franczyzowych w Polsce

Franczyzobiorcy mają głos

Zmiany jakie dokonały się na rynku franczyzy w 2012 roku wzmocniły pozycję franczyzobiorców – silna konkurencja i stale rosnąca liczba systemów sprawiła, że franczyzodawcy muszą walczyć o swoich przyszłych partnerów – mówi Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców. – Coraz trudniej jest zdobyć biorców, dlatego firmy wydają więcej na kampanie rekrutacyjne. Franczyzodawcy organizują spotkania dla kandydatów, inwestują w reklamę i występują na Targach Franczyzy. Swoją ofertę dostosowują do możliwości franczyzobiorców, bo wiedzą, że ich partnerzy szukają, porównują, a ostatecznie wybierają propozycję najatrakcyjniejszą dla siebie – dodaje Arkadiusz Słodkowski.

Według Raportu o rynku franczyzy 2013 średnia inwestycja w licencję franczyzową wyniosła w 2012 roku 164,7 tys zł. Największy wybór sprawdzonych pomysłów na biznes dostępnych jest w przedziale od 21 do 50 tysięcy złotych. Taką kwotę inwestycji deklaruje ponad 23 proc. franczyzodawców. Popularną metodą obniżania kosztów dla przyszłych partnerów okazało się skierowanie franczyzy do mniejszych miast. Takiej polityki rozwoju trzyma się BZ WBK, który własne oddziały otwiera w dużych miastach, natomiast placówki partnerskie w miejscowościach od 10 tys. mieszkańców. Są jednak sieci, które powierzają franczyzobiorcom placówki w dużych miastach, tak jak Telepizza, biorąc na siebie wyszukiwanie odpowiednich lokalizacji i negocjowanie korzystnych cen najmu.

W mniejsze miasta od 50 tys. mieszkańców celuje również Grupa Muszkieterów, która otwiera supermarkety spożywcze Intermarché (+12 w 2012 roku) oraz Bricomarché z branży „dom i ogród” (+7). Dobrym wynikiem w branży wyposażeniowej mogą się również pochwalić inne marki - DDD Dobre Dla Domu i Abra, które otworzyły po 8 nowych placówek. W sumie rynek artykułów dla domu i ogrodu powiększył się w 2012 rok o 163 nowe jednostki franczyzowe, których w całym kraju działa łącznie 2,245.

Pewny sposób na biznes

Polski rynek franczyzy rośnie niezmiennie od ponad 10 lat. W ostatnim roku znacznie przyśpieszył rozwój konceptów usługowych, upodabniając tym samym polski rynek franczyzowy do bardziej rozwiniętych rynków zachodnich, gdzie występują w przewadze. Według raportu liczba firm usługowych działających na zasadach franczyzy wzrosła o ponad 15 proc., co oznacza, że przybyło 56 nowych systemów i jest ich łącznie 424.

Jak wynika z Raportu firmy PROFIT system, franczyza postrzegana jest przez polskich przedsiębiorców jako bezpieczny pomysł na biznes. Zaufanie do biznesu na licencji odzwierciedla rosnąca liczba multibiorców, czyli osób, które prowadzą więcej niż jeden oddział. W ubiegłym roku franczyzobiorca prowadził średnio 1,15 placówki.

Raport o franczyzie w Polsce 2013 możesz zakupić w naszej księgarni internetowej.

(kb)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

1

Karolina Kazuła

doradca we franczyzie
Napisz do autora